Kontakt os






 

Discovery opruster og styrker profilen
Torsdag 30. marts 2006
Af Karsten Jensen
 
Discovery Channel har en lang tradition for dokumentarprogrammer i en ’akademisk genre’, men nu sadles der om og Discovery satser nu ikke i så høj en grad på de rendyrkede faktuelle programmer. I stedet bliver programmerne mere per- sonlige. Kameraet rykker tættere på og fortæller ’folks’ egne historier.
”Hvor vi før, eksempelvis, viste en dokumentar om en bygningskonstruktion vil vi fremover vise mere personlige dokumentarer, hvor vi eksempelvis følger arkitekten bag byggeriet og mere om målet for selve byggeriet,” forklarer Discovery Channels nordic channel manager Carsten Lakner til tvnyt.com.

”Vi har fået lavet en række undersøgelser i fokusgrupper, der viser at vores målgruppe sætter pris på udsendelser, der går tættere på personerne i stedet for de store ’big bang-teorier’. Fokusgrupperne har vist, at seerne nu vil have faktuel underholdning og dokumentarudsendelser, der er mere nede på jorden,” fortæller Lakner, der dog forsikrer tvnyt.coms læsere om, at Discovery fortsat vil sende de store og dyrt producerede dokumentarudsendelser.

”Programmet ’Myth Busters’ er et godt eksempel på hvordan vores programstil fremover vil se ud. ’American Choppers’ startede som en dokumentarudsendelse og mere populistisk end dét bliver programmerne ikke. ’American Choppers’ er, og bliver, det eneste program i den form,” fortsætter han og tilføjer:

”Folk vil gerne lære noget samtidig med de bliver underholdt. Danskerne er sofistikerede tv-forbrugere, der godt ved hvad de vil have og godt kender valgmulighederne og nu vil vi fortælle tingene på en mere levende og engageret måde – på en mindre professor-agtig måde.”

Discovery Channels primære målgruppe er mænd blandt 25-39 år og det er denne målgruppe man fremover vil satse endnu mere på. Dette gøres ved sætte mere fokus på programmerne, i form af blandt andet markedsføring, til denne målgruppe for at trække seere til kanalen. Dermed vil seerne også opdage Discoverys andre tilbud.

”Vi skal have folk ind på kanalen,” siger Carsten Lakner, der har det overordnede ansvar for samtlige on-air-, program- og markedsførings-aktiviteter for Discoverys fem kanaler i Norden.

”Vi vil også i langt højere grad se på hvordan konkurrenterne planlægger fladerne. Med DR’s store søndags-drama er det håbløst at begynde at konkurrere søndag kl. 20, men vi kan evt. give mændene et tilbud til TV 2’s programserie om ’Meretes Mave’,” siger han til tvnyt.com.

Læs mere:
http://www.tvnyt.com/artikel/default.asp?id=13189
http://www.tvnyt.com/artikel/default.asp?id=13191


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002