Kontakt os






 

TV 2’s problembarn er – TV 2
Tirsdag 25. september 2012
Af Karsten Jensen
 
TV 2 Danmark har gennem længere tid haft problemer med hovedkanalen TV 2, som ikke kan fastholde seerne, der i stedet har fundet vej til de øvrige kommercielle tv-kanaler.


Ekstra Bladet skriver i dag, at TV 2’s hovedkanal har tabt over 900 millioner kroner siden 2009. Første halvår af 2012 bød på et tab på godt 100 millioner kroner.

TV 2 Danmark, som er holdingselskabet for hele TV 2-koncernen, præsterer dog et overskud. Men overskuddet skyldes nichekanalerne som Zulu, News og Charlie.

Udover licensmidler til TV 2-regionerne har TV 2 fået politisk opbakning til brugerbetaling, så danskerne ikke længere gratis kan se kanalen, der ellers har public service forpligtelser. En abonnementsbetaling, der endvidere har ført til lavere penetration for TV 2, da der nu er seere som har fravalgt TV 2.

”Hvis seertallene bliver ved med at dykke, og annoncørerne søger væk fra TV 2, så kan den indtjening, man har fået fra abonnementsbetalingen, hurtigt vise sig at blive ædt op af faldende reklameindtægter,” siger indkøbschef Claes Braagaard fra mediebureauet OMD til Ekstra Bladet.

Ekstra Bladet opremser nogle eksempler på, hvordan TV 2 har mistet seere og nødtvunget har lukket programmer, flyttet dem osv. Eksempler vi også her på tvnyt.com har beskrevet. Bl.a. om manglende seerinteresse til ’Voice’, der blev placeret overfor DRs ’Matador’.

TV 2’s kommercielle seerandel (mellem 21-50 årige) er siden 2007 faldet fra 33,4 pct. til 27,4 pct. Alene det sidste år er andelen faldet 3,3 pct. Og Michael Ostenfeldt forklarer i avisen, at den faldende andel skyldes dårligere programmer:

”En blandt flere forklaringer er, at kvaliteten af programmerne simpelt hen er dårligere end konkurrenternes,” siger Michael Ostenfeldt, der er tv-direktør hos mediebureauet Carat.

Han tilføjer: ”Derudover har TV 2 haft problemer med placeringen af programmerne, som ikke har ramt plet.”

TV 2’s programafdeling kan notere sig flere programmer, som har tabt pusten eller aldrig opnået den store succes. Bl.a.: ’Blekingegadebanden’, ’Store Drømme’, ’Den Som Dræber’, ’Voice’, ’Varm på is’ og ’Greven på Hittegodset’.

Men også tidligere store seersucceser taber seere. Seertallene for programmer som 'Station 2' (-22 pct.), 'Go' Aften Danmark' (-18 pct.) og 'Hvem vil være millionær?' (-14 pct.) er således dykket ganske betydeligt i første halvår sammenlignet med samme halvår 2011, skrev vi her på tvnyt.com sidste måned.

TV 2's administrerende direktør, Merete Eldrup, siger til Ekstra Bladet: ”Jeg har det sådan, at hvis man ikke har seere nok, så er programmerne ikke gode nok. Så kan der være mange tekniske forklaringer, men seerne er der, hvor de gode programmer er. Vi er stadig Danmarks største tv-kanal, og selvfølgelig skal vi gøre det bedre. Seerne tager ikke fejl, og når seertallet falder, som det gør nu, så skal vi gøre noget ved programmerne.”

Merete Eldrup slår i avisen fast, at TV 2 ikke er krise: ”…krise er et alt for stærkt ord. Vi er stadigvæk den mest sete kanal, og vi har nogle meget stærke nichekanaler. Vi kommer ud med et rigtig pænt overskud. Jeg vil sige det sådan, at vi er udfordret. ”



Læs mere:
http://www.tvnyt.com/artikel/default.asp?id=20751
http://www.tvnyt.com/artikel/default.asp?id=20627
http://www.tvnyt.com/artikel/default.asp?id=19247


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002