Kontakt os






 

Morgen-tv mister seere - men DR2's morgenflade går frem
Torsdag 13. marts 2014
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Der er færre, der ser tv om morgenen. Mens der i 2012 var 340.000 på en tilfældig dag, der så tv mellem 6 og 9.35, så faldt det tal til 279.000 sidste år. TV 2 er fortsat størst om morgenen, men DR2 har i løbet af et år fordoblet sit seertal om morgenen.


Det er godt et år siden, at DR2 blev relanceret for at skabe en ny kanal med fokus på nyheder og aktualitet. Og især i morgentimerne har kanalen vundet nye markedsandele de seneste 12 måneder, oplyser DR. Fra at have haft en seerandel på cirka én procent af seerne før relanceringen, kan kanalen i dag bryste sig af en seerandel på 5,1 procent siden relanceringen den 4. marts 2013.


Færre ser morgen-tv

I perioden har DR2 mere end fordoblet sit seertal i morgentimerne, og det er sket på trods af, at danskerne generelt ser mindre morgen-tv.

Fra 2012 til 2013 er der sket et fald i tv-seningen mellem 06.00 og 09.35 på ni procent. "Det er samme tendens, som vi kan se over hele døgnet; dog er det en smule større i morgentimerne," forklarer medieforsker Katrine Green fra DR Medieforskning.


DR haler ind på TV 2

TV 2 har længe været en markant større spiller end DR om morgenen, men de senere år er DR så småt begyndt at hale ind på TV 2-kanalernes forspring. Fra 2012 til 2013 voksede DRs samlede share med 4,1 procentpoint til 22,4 procent, mens TV 2's modsat faldt fra 48,6 procent til 47,2 procent.

Udviklingen er fortsat i det nye år for DR, hvor DR har 'spist' yderligere godt tre procentpoint af TV 2's forspring, så TV 2 ved slutningen af februar havde en share på 47,1 procent, mens DR lå på 25,4 procent.

Samlet set er TV 2's hovedkanal stadig landets største morgen-tv-kanal foran TV 2 News og DR Ramasjang.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002