Kontakt os






 

Radio- og TV-nævnet strammer tøjlerne
Mandag 25. oktober 2004
Af Thomas Nielsen
 
Radio- og TV-Nævnets nyudnævnte formand skærper tonen overfor tv-stationerne. Hvis de ikke fremover følger rådets afgørelser risikerer de at få inddraget deres sendetilladelser, lyder advarslen.
Gentagne overtrædelser af reglerne om forbud mod reklamepauser i film- og tv-programmer, skjult reklame og manglende kreditering af sponsorer kan fremover få alvorlige konsekvenser for danske tv-stationer.

Radio og TV-Nævnets nyudnævnte formand, advokat Christian Scherfig, truer nu med at inddrage sendetilladelser midlertidigt, hvis ikke tv-stationerne retter ind.

"Jeg vil ikke som formand sidde og se til, mens aktørerne på markedet bevidst spekulerer i systemet. Fremover vil vi ikke være berøringsangste over for midlertidigt at inddrage stationernes sendetilladelser, hvis det her mønster med grove eller gentagne tilsidesættelser fortsætter", siger Christian Scherfig, til Berlingske Tidende.

Radio- og TV-Nævnets ret til midlertidigt at inddrage tv-stationers sendetilladelse har aldrig været brugt før, og det er den næstalvorligste sanktion rådet kan anvende over for tv- og radiostationer. Den alvorligste er permanent inddragelse. Men overtrædelse af radio- og tv-loven og reklamebekendtgørelsen bliver også i stigende grad overtrådt.

"Konkurrencebilledet er blevet skærpet, og derfor går aktørerne tættere til stregen, end de har gjort tidligere. Samtidig med det, så har tv-stationerne kunnet konstatere, at det har været sanktionsfrit at få afgørelser, der går dem imod. Men det er slut nu. Jeg går ind for konkurrence, men loven, skal overholdes", siger Christian Scherfig.

Et af de områder, der har nævnets fokus, er overtrædelse af reglerne om ulovlige reklamepauser.

"Forbuddet mod reklamepauser i programmer bliver af enkelte aktører systematisk tilsidesat. Det er samtidig det, der efter min opfattelse er til størst gene for seerne. Men det gælder bestemt også skjult reklame", siger Christian Scherfig.

Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen ser frem til, at Radio- og TV-Nævnet skærper tonen. Han har selv netop stillet forslag om, at skjult reklame indføres i markedsføringsloven, sådan at aktørene kan strafforfølges ved overtrædelse af reglerne.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002