Danskerne har atter fået smag for Melodi Grand Prix. I hvert fald var der over 400.000 flere seere i år end sidste år. Både seertallene og seervurderingen var de bedste siden 2005.
Danskerne har atter fået smag for Melodi Grand Prix. Showet i lørdags i Herning med Felix Smith og Birthe Kjær som værter blev set af 1.717.000 seere. Det er over end 400.000 flere seere end sidste år. Tallet svarer til, at 71 procent af alle, der havde fjernsynet tændt mellem klokken 20.00 og godt 22.00, så Brinck sejre over de ni andre konkurrenter.
Dermed blev Dansk Melodi Grand Prix ugens absolut mest sete program - skarpt forfulgt af 'X Factor' også på DR1, som fik sæsonens hidtil højeste seertal i fredags med næsten 1,7 millioner seere. Selv ikke de danske herrers VM-håndboldkampe fra Kroatien kunne tiltrække lige så stor interesse som Melodi Grand Prix og X Factor.
Historisk set steg seertallet til Dansk Melodi Grand Prix markant fra 2001 - dét år, hvor Danmark var vært for den internationale dyst, fordi Brødrene Olsen havde vundet Eurovisionens Melodi Grand Prix i Stockholm året forinden med ’Smukt som et stjerneskud’. Også de følgende år var interessen for Dansk Melodi Grand Prix stor, men siden midten af årtiet har tilslutningen været vigende.
Derfor vidner seertallet til Dansk Melodi Grand Prix 2009 om en fornyet interesse for programmet. Årets seertal er det højeste i fire år. Samtidig tyder meget på, at seerne også satte pris på den oplevelse, som årets Melodi Grand Prix gav dem. Kvalitetsvurderingen af showet var nemlig også den bedste i fire år - ifølge Gallup TV-Meter.
Chefredaktøren for DR1, Ulla Pors Nielsen, glæder sig over seeropbakningen.
"Det er skønt, at den store danske sangfest 'Melodi Grand Prix' sådan har fundet melodien igen i år. Vi er rigtigt stolte af, at det lykkedes at forny et så kendt og folkekært koncept og stadig bevare og hylde programmets sjæl," siger hun.
Fakta om seertal for de seneste fem års Dansk Melodi Grand Prix
2009: 1.717.000 2008: 1.308.000 2007: 1.492.000 2006: 1.652.000 2005: 1.918.000
Kilde: TNS Gallup Tv-meter. Foto: DR.
|