Kontakt os






 

Danskerne sætter rekord i tv-sening
Tirsdag 7. oktober 2008
Af Karsten Jensen
 
RETTET VERSION: Danskerne har aldrig tidligere set så meget fjernsyn, som de har gjort i de første tre kvartaler af 2008.
I gennemsnit har hver dansker over tre år tilbragt to timer og 39 minutter om dagen ved billedkommoden i år, og det er en stigning dagligt på ikke mindre end 15 minutter i forhold til 2007. Og aldrig tidligere i den elektroniske tv-målings 16-årige historie, har der været målt så højt et tv-forbrug i Danmark, viser beregninger, som DR Medieforskning har lavet på baggrund af TNS Gallup TV-Meters tal.

”I skrivende stund ligger 2008 et mulehår foran årene 2004 og 1998, og med en stærk afslutning har 2008 således alle muligheder for at sætte sig på danmarksrekorden i tv-sening,” siger medieforsker Niels Marslev fra DR Medieforskning.

En del af forklaringen på stigningen skal findes i, at ’X Factor’ og herrehåndbold havde mange seere først på året, og at OL fik mange seere til at tilbringe mere tid ved skærmene i tredje kvartal af 2008.

Stigningen i tv-forbruget er størst blandt en gruppe, der ellers normalt er svære at nå - nemlig de 15-24-årige, der har set 19 minutters mere fjernsyn om dagen hidtil i år. Blandt de 3-14-årige er det blevet til 12 minutter ekstra om dagen, mens seerne over 55 år har øget deres tv-forbrug med ni minutter.

Det er især landets mænd, der er begyndt at se mere fjernsyn. De har i gennemsnit set 18 minutter mere tv om dagen i år, mens kvinderne har været ved skærmen 12 minutter mere om dagen. Kvinderne har dog fortsat tv-teten med to timer og 45 minutters dagligt tv-kiggeri mod to timer og 33 minutter blandt mændene.

Gør man danskernes tv-forbrug op mellem landsdelene har københavnerne førertrøjen. De ser to timer og 42 minutters fjernsyn om dagen, mens jyder og fynboer har tv’et kørende i to timer og 33 minutter. Men forskellen er dog mindsket lidt i år, da folk i provinsen har øget tid mere ved tv-apparatet i 2008 end indbyggerne i hovedstaden.

”Man kan ikke tale om, at der er en enkelt kanal, der har fået markant flere seere. Man kan snarere sige, at smørret er smurt lidt tyndere ud over et større stykke brød end hidtil,” siger Niels Marslev.

DR’s mediedirektør Lars Grarup glæder sig over tallene:
”Det er imponerende og flot, at det er lykkedes tv-mediet at fastholde sit tag i danskerne, selv om de i dag har langt flere medier at vælge imellem, og selv om mange i dag tilbringer masser af tid på nettet, hvad de ikke gjorde for bare 10-12 år siden. I løbet af det seneste årti har der været masser af dommedagsprofetier om, at nettet ville kvæle fjernsynsmediet, men sådan er det jo på ingen måde gået. Snarere tværtimod,” siger han.

Selv om DR TV’s samlede share er gået et par procentpoint ned i forhold til sidste år, har seerne faktisk tilbragt lidt mere tid sammen med DR1, DR2 og DR Update i 2008 end i 2007 - nemlig 47 minutter mod 45 minutter sidste år.

”For eksempel har ’TV-Avisen’ klokken 21 og ’21 Søndag’ nu en share, der er to procent lavere end sidste år, men ved udgangen af tredje kvartal, var antallet af seere alligevel 44.000 højere end sidste år på samme tid,” forklarer Niels Marslev fra DR Medieforskning.

Den tidligere version af denne artikel indeholdte fejl fra DR Medieforskning. Tallene er nu er rettet.

Læs mere om internettet, der overtager andre medier:
http://www.tvnyt.com/artikel/default.asp?id=16786



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002