Kontakt os






 

TV3: Færre zapper væk fra Tv-reklamerne
Fredag 7. maj 2004
Af Thomas Nielsen
 
Dansk Annoncør Forening har lanceret en debat af tv-mediets kvalitet og effekt. Foreningen har bl.a. udtrykt bekymring for, at antallet af sendte reklamer på tv påvirker mediets gennemslagkraft.
Gallups Tv-meter dokumenterer, at antallet af sendte spots er øget markant på ti år, hvilket skyldes stor tilvækst af TV-kanaler. Men seerne kan af gode grunde kun se én Tv-kanal af gangen, og derfor eksponeres de ikke for så mange flere reklamer. Det er svært at finde beviser for en reel reklametræthed, for seerne er heller ikke begyndt at skifte mere væk fra reklamerne - selv om de måske siger, at de gør det.

For blot én uge siden konkluderede Millward Brown i en undersøgelse, at tv som opmærksomhedsskabende medie ikke har devalueret sig selv i de sidste fem år, men har fastholdt det samme effektniveau.

Tv's ugentlige reklamedækning tyder da heller ikke på en ringere gennemslagskraft. På Viasat-kanalerne er den endda øget med 1½ procent siden sidste år, og seernes frazapning til reklameblokke/breaks i primetime (20.00 - 23.30) har ligget yderst stabilt i de senere år. Den har oven i købet været lidt faldende for TV3 og TV 2s vedkommende.

I 2004 zapper i gennemsnit 22,2 procent af de 15-50-årige seere væk fra en gennemsnitlig TV3-break/blok i timeslottet, og det er et tal, der er 16 procent lavere end i samme periode sidste år, oplyser Viasat.

Til sammenligning skifter 23,0 procent væk fra en TV2-blok, og for TvDanmark er tallet 53,5 procent. Det er en relativ stigning i frazapning på 31 procent for TV 2 og 46procent for TvDanmark i forhold til sidste år.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002