Kontakt os






 

Licenskampagne gav 30.000 nye betalere
Torsdag 10. november 2011
Af Stig Hartvig Nielsen
 
DR har fået næsten 30.000 nye licensbetalere inden for svingdørene, efter at DR Licens de seneste måneder har skrevet breve til husstande, virksomheder, foreninger og offentlige institutioner og spurgt dem, om det kan passe, at de ikke har licenspligtige apparater.
I første omgang røg der breve ud til cirka 60.000 virksomheder, offentlige institutioner og foreninger. Og næsten en fjerdedel – eller 13.000 – har siden tilmeldt sig og dermed erkendt, at de skal betale erhvervslicensen, som er på 907 kroner om året inklusiv moms. Det oplyser DR.

"Vi er godt tilfredse med resultatet. Det er fire år siden, at vi sidst gennemførte en stor erhvervslicenskampagne, og resultatet denne gang viser, at der er noget at komme efter. Noget af forklaringen skal nok findes i, at der hele tiden kommer nye virksomheder til, og vi vil næppe vente fire år, før vi kører en erhvervslicenskampagne igen," forklarer Lotte Boas, der er kampagneleder hos DR Licens.

Hun fortæller, at DR Licens lige nu overvejer, om der også er nye metoder, man kan tage i brug, for at virksomheder, institutioner og foreninger er helt skarpe på, at de også skal betale licens.

I løbet af september og oktober er op imod 190.000 private husstande, der ikke betaler licens, også blevet kontaktet af DR – enten i brevform, af en licensinspektør, der bankede på eller i form af en opringning fra DR Licens. Og også det har givet pote, siger Lotte Boas.

"Det er lidt blevet en tradition, at vi sender licensbreve ud kort tid efter studiestart, fordi mange da er flyttet hjemmefra, og måske ikke lige har fået sig tilmeldt licensen. Denne gang har vi fået omkring 16.000 nye tilmeldinger, efter vi har kørt kampagnen, mens nogle hundrede har understreget over for os, at de ikke har licenspligtige apparater," siger hun.

Husstandslicensen er i år på 2.300 kroner, og det typiske billede af en sortseer i dagens Danmark er en ung mand, der er single og bor i storbyen. Op imod halvdelen af alle, der ikke betaler licens, er under 30 år.

"Vi er godt tilfredse med resultatet, som samtidig betyder, at DR Licens kommer i hus med det licensprovenu, som vi har aftalt med Kulturministeriet i år," siger Lotte Boas.

Siden sommeren 2009 har det været muligt at betale licens en gang om måneden, og det har blandt andet flere unge benyttet sig af.

"Tallet har været jævnt stigende siden, og 62.000 er nu på månedsbetaling og betaler 197 kroner i licens om måneden," siger Lotte Boas.


Muligt at gense kampagne fra 1970’erne på tv

Programserien 'Danske Mad Men' på DR2 sætter fredag aften den 11. november klokken 22 fokus på en DR-licenskampagne fra 1970’erne, hvor Lisbet Dahl og Claus Ryskjær spillede de centrale roller.

Her blev familiefaderen, i skikkelse af Ryskjær, taget i ikke at betale licens. Det fik ham til at starte sin egen kamp mod 'sortseerne' i form af røde og grønne breve, der skulle sendes ud til alle landets husstande. De røde dumpede ind af brevsprækken hos dem, der ikke betalte licens - mens alle, der betalte, modtog et grønt brev.

Få dage efter han havde fået den idé i kampagnefilmen, skete det samme i virkelighedens verden. Et meget kontroversielt træk af reklamefolkene og DR, fordi man på den måde lod postvæsenet mistænkeliggøre alle, der ikke betalte licens, og 150.000 meldte sig da også straks.

"I dag informerer vi mere, end vi skræmmer folk, og vi gør alt for ikke at give DR et dårligt omdømme med kampagnerne. Det vigtigste for os er, at alle kender til licensreglerne og ved, at de skal tilmelde sig, når de er licenspligtige," slutter Lotte Boas.

Med i udsendelsen 'Danske Mad Men' fredag kl. 22 DR2 er også Knud Ørsted, der var manden, der fik ideen til pejlevognene efter et studieophold i England.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002