Kontakt os






 

DR skruer op for digitale tjenester
Onsdag 8. april 2015
Af Stig Hartvig Nielsen
 
En enig DR-bestyrelse har i dag godkendt en ny strategi, der fastlægger de overordnede sigtelinjer for DR i de kommende fire år. Det indebærer bl.a. at DR i de kommende tre år vil styrke de digitale tilbud til de større børn og de unge.


Udgangspunktet for DRs strategi er, at traditionel radio og tv stadig står stærkt hos befolkningen - men at medieforbruget flytter sig især blandt børn og unge i takt med den digitale udvikling.

"Fremadrettet bliver DRs vigtigste opgave at bringe indholdet og værdierne med ind i en radikalt forandret og langt mere digital medievirkelighed. Det kræver væsentlige omstillinger og nye satsninger men frem for alt, at vi fastholder et fokus på det, som er omdrejningspunktet for DRs virke, nemlig public service-opgaven og det originale kvalitetsindhold," lyder det fra DRs bestyrelsesformand Michael Christiansen.


Værd at dele

Ifølge DRs generaldirektør Maria Rørbye Rønn går det originale indhold og satsningen på det digitale hånd i hånd.

"DRs evne til at skabe originalt og uafhængigt indhold af høj kvalitet bliver endnu vigtigere i et globalt mediemarked med et virvar af medietilbud. Samtidig har vi en stor opgave med at udvikle både vores indhold og digitale tilbud, så de passer til den måde, medierne bruges på. Vi har som ambition, at DRs digitale tilbud skal være lige så attraktive og relevante for den enkelte som vores radio- og tv-kanaler er i dag," siger Maria Rørbye Rønn.

Indsatsen på det digitale indebærer bl.a. at DRs streaming-tjeneste, som man nu er begyndt at kalde 'DR TV', skal styrkes som et selvstændigt tilbud - og at man vil videreudvikle DRs apps til smartphones, tablets og andre platforme. DR vil desuden i sine digitale tilbud søge at sikre en sund balance mellem at levere indhold, der er målrettet og relevant for den enkelte, men også udfordre med indhold, der giver nye perspektiver, og som seerne og lytterne ellers ikke nødvendigvis ville se eller lytte til.

"Vores mediebrug ændrer sig i disse år, og vi forventer i stigende grad at få indholdet på en måde, som passer lige præcis til os. Her har vi i DR fortsat en helt central opgave i at samle befolkningen på tværs og sikre, at vi også præsenterer den enkelte for helt nye perspektiver og indhold, der overrasker.

'Værd at dele' udtrykker vores ambition om at levere relevant indhold af høj kvalitet, som er værd at debattere, værd at have en holdning til og værd at være fælles om," siger Maria Rørbye Rønn.


Fokus på børn og nyheder

På børneområdet sætter DR fokus på især de større børn, som er vokset op i den digitale medieverden med smartphones og tablets. Hvor de mindre børn i dag bruger Ramasjang, finder de større børn i mindre grad frem til DRs tilbud. Derfor vil DR styrke indsatsen til de større børn - bl.a. ved at udvikle programmer og nye tilbud, hvor de digitale og mobile muligheder er tænkt ind helt fra starten.

"De 7-12-årige oplever i dag, at de har en verden af medier til rådighed, og de kan finde næsten alt på nettet. Vi har en særlig opgave i at give dem dansk indhold med udgangspunkt i deres virkelighed. Det er vi gode til i dag på tv, men vi vil i de kommende år blive bedre til at være stede på de medier og platforme, de bruger," siger Maria Rørbye Rønn.


Nyheder dér, hvor brugerne er

På nyhedsområdet vil DR sikre et nyhedsbillede, som man selv betegner som "troværdigt og nuanceret" og det skal være tilgængeligt dér, hvor brugerne er, og dér hvor debatten foregår. Det indebærer ikke mindst en fortsat udvikling af DRs nyhedstilbud på mobile og digitale platforme. DR skal både kunne levere de vigtigste nyheder hurtigt og sikre, at der plads til dybde og analyse, der sætter nyhederne i perspektiv.


Nye samarbejdsformer

Endelig indeholder strategien en række indsatser for at udvikle DRs organisation.

DR vil i de kommende år fortsætte indsatsen for at øge effektiviteten og fleksibiliteten i DR og samtidig på en række områder understøtte udviklingen mod de digitale og mobile platforme. Her vil DR bl.a. forsøge med nye samarbejdsformer, udvikle kompetencerne til at levere indhold på nye platforme og arbejde for mere fleksible rettighedsløsninger, så programmerne kan komme ud, hvor brugerne er.



Foto: DR Byen. (Fotograf: Bjarne Bergius Hermansen)



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002