Kontakt os






 

Skjult reklame på Kanal København
Tirsdag 3. februar 2009
Af Eric Larsen
 
Radio- og TV-Nævnet uddeler nu en advarsel til én af de kommercielle sendetilladelser under Kanal København, efter at der efter nævnets mening er blevet udsendt skjulte reklamer.
Advarslen – med trussel om yderligere sanktioner i form af inddragelse af sendetilladelsen – er egentlig rettet mod sendetilladelsen TV København, der sammen med flere andre sendetilladelser lader sin sendetid indgå under det fælles logo Kanal København. Men synderen er programleverandøren DanCom TV, der er en gammel kending i nævnet.

Tilbage i 2001, hvor DanCom TV havde sin egen sendetilladelse, var der en lignende sag om skjult reklame. Stationen ophørte med selvstændig programvirksomhed i 2006, og har siden været programleverandør til den kommercielle sendeflade på Kanal København.

Den specifikke sag går på en række udsendelser som 'DanskTopScenen', 'Madmagasinet' og 'Kulturmagasinet', men især en udsendelse med en 10-minutters omtale af en nystartet investeringsrådgiver fik en seer op af stolen.

Klageren skrev, at ”DanCom TV har i de seneste par år konstant lavet udsendelser, der … alene har til formål at fremhæve de interviewedes produkter og tjenester. Nævnet har efter en gennemgang af udsendelserne fundet, at der bringes ”redaktionelt uberettigede fremhævelser”, og ”anprisende omtale”, og at de derfor er i strid med reglerne om skjult reklame.

I gentagelsestilfælde kan sendetilladelsen til TV København inddrages, men denne vil alligevel ikke kunne fortsætte ved overgangen til digitalt tv i efteråret 2009, da kun ikke-kommercielt lokal-tv får adgang til MUX1.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002