En tidligere kunde hos Viasat har fået ret i en principiel sag i Forbrugerklagenævnet, der slår fast, at Viasat ikke må genstarte kunders bindingsperiode på grund af en tillægspakke. Viasat skal derfor nu betale 3.000 kr. - plus renter - tilbage til kunden.
Sagen drejer sig om urimelige opsigelsesregler hos Viasat, som har overtrådt forbrugeraftaleloven ved ensidigt at ændre på en gammel abonnementsaftale. Det skriver Politiken.dk i dag.
"Forbrugerklagenævnet har vurderet, at tv-udbyderen ikke havde ret til at ændre bindingsperioden på hovedabonnementet til 12 måneder, blot fordi forbrugeren tegnede et nyt tillægsabonnement. Den nye bindingsperiode var derfor ugyldig, og da forbrugeren havde været kunde hos tv-udbyderen gennem flere år, kunne han opsige sit hovedabonnement med tre måneders varsel", siger specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik L. Sedenmark.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er sekretariat for Forbrugerklagenævnet.
Tv-distributørerne har dispensation til at pålægge kunderne en bindingsperiode på 12 måneder og en opsigelsesfrist på tre måneder, hvis de sammen med tv-signalerne har leveret teknisk udstyr til kunden. Men den dispensation udløber 1. januar 2012, og herefter er branchen stillet lige med for eksempel teleselskaberne - og det betyder en bindingsperiode på max. 6 måneder. |