Kontakt os






 

TV 2 Zulu mistede sporten - og gik frem blandt de unge
Onsdag 12. december 2007
Af Karsten Jensen
 
Comedy og 'Djævleræs' har fastholdt de unge målgrupper på TV 2 Zulu, som har fået en mere ren profil som comedy- og underholdningskanal for de yngre danskere
Der var udsigt til et lille seertab til TV 2 Zulu, da kanalen ved etableringen af TV 2 Sport mistede sine sportstransmissioner. Og sådan gik det også, når man ser på udviklingen blandt alle danske seere.

Men samtidig betød afskeden med håndbold, NFL, ishockey, cykling og fodbold, at TV 2 Zulu har fået en mere klar ungdomsprofil, og det har seerne belønnet.

Blandt de 12-20-årige har TV 2 Zulu haft en markant fremgang på mere end en femtedel i 2007 i forhold til 2006. Siden den 11. april 2007, hvor TV 2 Sport gik i luften og dermed fjernede sporten fra Zulus sendeflade, har Zulu haft en seerandel blandt de 12-20-årige på 5,0 procent mod 4,1 procent i samme periode af 2006.

Blandt de 15-40-årige har kanalen i samme periode omtrent fastholdt sin seerandel - 4,8 i 2007 mod 4,9 procent i 2006 - selv om kanalen i 2006 sendte seermagneter som f.eks. 'Klovn' og 'FC Zulu'.

Det er bl.a. danske programmer som 'Comedy Fight Club', 'Zulu Djævleræs' og 'Brian Mørk Show', der har fastholdt de yngre seere på kanalen. Disse programmer har haft gennemsnitlige shares på 12-15procent blandt de 12-20-årige og blandt de 15-40-årige,

"Vores farvel til sport har givet mulighed for an klarere profil på TV 2 Zulu, og den vej fortsætter vi i 2008. Men det er for tidligt at fortælle om TV 2 Zulus programmer i 2008," siger Maiken Wexø, der er programchef på TV 2 Networks-kanalerne Zulu, Charlie og Film.

TV 2 Zulu er fortsat Danmarks femtestørste kanal både blandt de 12-20-årige og blandt de 15-40-årige. Samme placering som i 2006.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002