Årets franske cykelløb Tour de France blev et af de mest sete udgaver i nyere tid, og det gik bl.a. ud over TV Avisen på DR1 i går kl. 18.30, som for første gang oplevede at have færre seere end 'Tour de France: Studiet' klokken 18.25.
Tour-studiet klokken 18.25 havde i gennemsnit 355.000 seere, mens TV Avisen 18.30 i Tour-perioden blev set af 350.000. Og blandt de 21-50-årige var forskellen markant. Her havde 'Tour de France: Studiet' gennemsnitligt 150.000 seere mod TV Avisens 77.000 seere, oplyser TV 2 i en pressemeddelelse.
TV 2 har beregnet af en dansker på tre år og derover i gennemsnit brugte 8 timer og 2 minutter på at følge årets Tour de France-programmer på TV 2, TV 2 NEWS og DR1. Seningen af sportsnyhedsudsendelser er ikke medregnet.
Det er lidt mindre end i 2009, som var det største Tour de France-år siden 1998.
91 procent af årets Tour-sening er foregået på TV 2s kanaler.
"Jeg er overordentligt tilfreds med den meget store seerinteresse i år. Lance Armstrong vendte tilbage til Touren sidste år, og det gav en masse opmærksomhed om Tour de France. Derudover har sommervejret været helt fantastisk godt i Danmark i år, og den slags plejer ikke at være godt for seertallene," siger TV 2s Tour de France-redaktør, souschef John Jäger, TV 2 Sporten, og fortsætter:
"Afslutningen af Tour-etaperne var årets mest sete Tour-udsendelser. F.eks. så 832.000 danskere med i den sidste halve time af etapen søndag 11. juli, hvor Andy Schleck vandt etapen til Morzine-Avoriaz.
Danskerne bruger lige så meget tid på at se Tour de France i tre uger som på at se superliga-transmissioner i et helt år. Danmark var sidste år det land i Europa, hvor den største andel af tv-seerne så Tour de France. Seertallene under Tour de France bekræfter, at vi samler danskerne om sport."
Mens studieprogrammerne umiddelbart efter etaperne blev set af 414.000 seere i gennemsnit - seks procent flere seere end seertallet på 390.000 i super-året 2009 - så havde selve Tour-etaperne lidt færre seere end sidste år med 411.000 i snit i 2010 mod 446.000 seere i 2009.
De allerhøjeste Tour de France-seertal blev dog registreret under selve cykeltransmissionerne, nemlig i slutningen af etaperne, hvor seertallet en enkelt gang - og for første gang i syv år - rundede én million seere ved afslutningen af en etape.
DR1s Aftentour blev i år set af gennemsnitligt 440.000 danskere, mens seertallet i 2009 var på 466.000 i snit.
|