Kontakt os






 

TV 2 i fremgang hos de unge
Lørdag 17. august 2002
Af Stig Hartvig Nielsen
 
De 15-30 årige har i de senere år ændret tv-adfærd. Efter nogle år i slutningen af 1990’erne, hvor de unges sening på kommercielle kanaler voksede, har fjernbetjeningen fået et andet tryk. Nu vokser seningen på især TV 2 og Zulu. I forhold til 1999-2000 ligger DR-kanalerne på samme niveau, mens seningen af kommercielt tv - især TvDanmark - er vigende.
Den store forandring er sket efter 1999, hvor TV 2 besluttede at vinde unge og yngre voksne seere tilbage - og efter etableringen af TV 2 Zulu i 2000, skriver TV 2 Medienyt.

TV 2 og Zulu står i 2002 (frem til den 14. august) for knap 37 procent af de 15-30-åriges tv-sening - i 1999 var TV 2s seerandel på 30 procent.

DR-kanalerne står i år for 23 procent af de unges tv-sening. Det er en pæn stigning i forhold til sidste år, men på nogenlunde samme niveau som i 1999.

Det går ikke så godt for de kommercielle kanaler. TV 3/3+/Viasat Sport er faldet fra 22 % i 1999 til 19 % i 2002, og TvDanmark 1 og 2 er faldet fra 13 til 10 %.

" Mange har den fordom, at unge udelukkende vil se udenlandske serier, men vi oplever også stor seerinteresse blandt unge til f.eks. danske dokumentarserier", siger TV 2s programchef Bo Damgaard.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002