De 15-30 årige har i de senere år ændret tv-adfærd. Efter nogle år i slutningen af 1990’erne, hvor de unges sening på kommercielle kanaler voksede, har fjernbetjeningen fået et andet tryk. Nu vokser seningen på især TV 2 og Zulu. I forhold til 1999-2000 ligger DR-kanalerne på samme niveau, mens seningen af kommercielt tv - især TvDanmark - er vigende.
Den store forandring er sket efter 1999, hvor TV 2 besluttede at vinde unge og yngre voksne seere tilbage - og efter etableringen af TV 2 Zulu i 2000, skriver TV 2 Medienyt.
TV 2 og Zulu står i 2002 (frem til den 14. august) for knap 37 procent af de 15-30-åriges tv-sening - i 1999 var TV 2s seerandel på 30 procent.
DR-kanalerne står i år for 23 procent af de unges tv-sening. Det er en pæn stigning i forhold til sidste år, men på nogenlunde samme niveau som i 1999.
Det går ikke så godt for de kommercielle kanaler. TV 3/3+/Viasat Sport er faldet fra 22 % i 1999 til 19 % i 2002, og TvDanmark 1 og 2 er faldet fra 13 til 10 %.
" Mange har den fordom, at unge udelukkende vil se udenlandske serier, men vi oplever også stor seerinteresse blandt unge til f.eks. danske dokumentarserier", siger TV 2s programchef Bo Damgaard. |