Kontakt os






 

Satiriske breve skal minde de unge om medielicensen
Mandag 4. maj 2009
Af Karsten Jensen
 
DR Licens afprøver i de kommende uger hvilket licensbrev, der virker bedst i gruppen af unge mellem 18 og 25 år: et brev skrevet i en satirisk og humoristisk tone eller et brev skrevet i en venligt oplysende stil. Målet er at få flere af de yngre generationer til at betale den årlige medielicens på 2220 kr.
Størstedelen af dem, der ikke betaler medielicens, er netop de unge. Derfor får én gruppe 18-25-årige et brev i en satirisk og humoristisk tone. En anden gruppe unge får et brev, der mere nøgternt oplyser dem om, hvad de får fra DR.

I det satiriske brev bliver der med gotiske bogstaver spurgt til, om de kan huske fjernsynet fra deres barndomshjem, om de ikke tager del i den elektroniske tidsalder, eller om de ”bevidst har fravalgt al nymodens kommunikation af ideologiske årsager”?

”Vi tager dem på ordet, når de ikke er tilmeldt medielicens. Derfor udpensler vi med satirisk fjerpen, hvordan vi forestiller os, at deres verden ser ud. Vi er klar over, at tonen i brevet kan støde nogen, og det er bestemt ikke hensigten. Vi har valgt en satirisk tilgang i brevene til de unge, fordi vi ved, at mange unge netop er storforbrugere af DR2’s satireprogrammer og for eksempel ’Tjenesten' på P3. Det prøver vi at lægge os op af, og vi håber, de fanger vores glimt i øjet,” siger udviklingschef Lotte Boas fra DR Licens og fortsætter:

”Vi fanger ikke de unges opmærksomhed, endsige sympati, med et kedeligt licensbrev. Derfor prøver vi os frem. Denne gang med et brev, der også afspejler, hvad DR kan på det satiriske område."

Efter et stykke tid vil DR Licens vurdere hvilket brev, der virker bedst af de to. Dette brev bliver så sendt til resten af gruppen af 18-25-årige.

Lotte Boas tilføjer, at DR Licens generelt har rigtig gode erfaringer med at skrive ud til folk og spørge dem, om de er korrekt tilmeldt licensen.

”Da vi sidst sendte breve ud i slutningen af 2007, modtog vi 40.000 tilmeldinger bagefter. Og vores tal viser, at 15 procent af de nuværende licensbetalere har tilmeldt sig på grund af, at de fik et brev fra DR Licens,” forklarer hun.

Af samme grund sender DR Licens også breve ud til alle, der ikke er tilmeldt medielicensen. Omkring 280.000 husstande i Danmark har derfor udsigt til at få brev fra DR. Men satiren er som sagt forbeholdt de helt unge.

En af de ting, der kommer til at fremgå af de mange breve, vil være, at man fremover også vil kunne tilmelde sig månedsbetaling af licensen, hvis man foretrækker det i stedet.

”Partierne bag medieaftalen har aftalt, at licensbetalerne både skal have mulighed for både måneds- og halvårsbetaling,” forklarer Lotte Boas.

Medielicensen er i 2009 på 2220 kroner.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002