Kontakt os






 

Tv stationer glæder sig over ny aftale
Mandag 3. juni 2002
Af Stig Hartvig Nielsen
 
TvDanmarks administrerende direktør, Jesper Sehested Lund (billedet), siger om den nye mediepolitiske aftale, at det først og fremmest er en glædelig dag for den danske mediepolitik og dermed også for de danske tv-seere. ”Regeringspartierne og Dansk Folkeparti fortjener stor ros for at have modet til, med dette forlig, at tage fat på en helt nødvendig modernisering af den danske mediepolitik”. Også MTG/Viasat/TV3 ser positivt på det nye medieforlig, mens TV 2 alene hæfter sig ved at et er godt, at det klart fremgår, at TV 2 i fremtiden skal have public service-forpligtelser svarende til de forpligtelser, der gælder i dag.
For TvDanmark-netværket og ikke mindst for de lokale tv-stationer, giver aftalen gode muligheder for at kunne se fremad med en betydelig grad af optimisme, siger Jesper Sehested Lund i en kommentar. ”Især er TvDanmark glade for den bredere definition af, hvad der kan udgøre lokale nyheder, ændringerne i nyhedskravet, flytningen af de såkaldte græsrødder til før kl. 15, og endelig er der også nye muligheder, der skal udforskes i forhold til øgede sendestyrker. Det nye medieforlig vil give mere levedygtige lokale TvDanmark-stationer, også i nogle af de amter, hvor der i dag ikke er stationer. Det betyder flere lokale nyheder, større lokal tilstedeværelse og flere lokale jobs".

Dog beklager TvDanmark, at regeringen ikke holdt fast i den nødvendige liberalisering af reklamereglerne. Jesper Sehested Lund mener, at reklamebreaks er fundamentalt nødvendigt for bl.a. at kunne tage kampen op mod satellitkanalerne

Endeligt glæder Jesper Sehested Lund sig meget over, at TV 2 nu endelig bliver privatiseret, og at der dermed bliver sat en effektiv stopper for den blandingsøkonomi, der har gjort, at TV 2 siden etableringen - efter TvDanmarks opfattelse - har været en voldsom konkurrenceforvridende del af det danske mediebillede.

Hos TV3s moderselskab, Modern Times Group (MTG) modtages forliget også positivt. Dog undrer MTGs direktør Jørgen Madsen sig over, at forligspartierne har ladet TV 2 undergrave forligspartiernes ønske om at holde udgifterne for forbrugerne i ro. Når det fra nytår skal til at koste ekstra licens for at se TV 2 Zulu, får seere til denne kanal alligevel en kraftig stigning i udgifter til TV, peger han på.

Direktør for TV3, Jesper Grønholdt, siger videre, at medieforliget vil stimulere det private produktionsmiljø, når DR skal placere flere ordrer eksternt.

Han betegner de nye regler for tv-reklame som en styrkelse af den kommercielle ytringsfrihed og vurderer, at tv-annonceringen for alkohol og håndkøbsmedicin nu må forventes at vokse ganske betydeligt.

Jesper Grønholt hæfter sig også ved at DR skal indgå en public service-kontrakt: ”Det vil givetvis sikre, at DR i højere grad løser de opgaver, som de private ikke kan, og dermed en mere rationel brug af de 3 milliarder kroner, der opkræves i licensmidler til DR. Desuden kan den private sektor af mediebranchen nu bedre se, hvor de skal konkurrere mod statsstøttede medier".


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002