Kontakt os






 

MTV lovede mere musik - men skar ned
Tirsdag 26. februar 2008
Af Eric Larsen
 
Sidste sommer lancerede MTV en ny musikstrategi (tvnyt.com 2. juli 2007): Nu skulle der sendes 20 timers musik hver dag i stedet for de reality-serier, der havde sneget sig ind. MTV skulle stå for ny musik, nye tendenser, mindre hitliste. Så klar var udmeldingen fra MTV’s danske kanalchef Kenneth Kristensen. Her otte måneder senere dokumenterer gratisavisen Urban, at det er gået den stik modsatte vej. MTV er nu nede på at sende 14 timers musik i døgnet mod før 17 – og musikken ligger næsten udelukkende i sendetiden 01-15.
Overfor Urban forsvarer Kenneth Kristensen dispositionen med, at det musikalske fokus ikke har ændret sig. Musikdækningen er blevet mere målrettet med programmer som MTV Source og Spanking New.

Til gengæld kan gennemsnitssharen på 2-3 pct. af de 15-24 årige kun fastholdes med underholdningsprogrammer i efter-skoletid-fladen og i aftenfladen. Ifølge MTV fungerede musikprogrammerne ikke, fordi målgruppens forbrug har ændret sig. De unge hører musik på nettet og på YouTube.

Konkurrenten Voice TV kan med sit hiphop/r’n’b-format, hvor der næsten kun vises musikvideoer, alligevel formå at ligge side om side med MTV i seertal. Måske er det derfor, at MTV nu lancerer en dansk udgave af Vh1, hvor der næsten kun vil være musik – men rettet mod generationen fra før YouTube og MP3-afspillere kom på markedet.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002