Kontakt os






 

Ny programstrategi for fakta på TV 2
Fredag 5. februar 2010
Af Karsten Jensen
 
TV 2 har ændret strategi, når det gælder programplanlægning af faktaprogrammer, og denne uges premiere-seertal tyder på, at TV 2 har valgt den helt rigtige strategi.
2010 har budt på en række nye TV 2-faktaprogrammer, der har haft forrygende seertilslutning. Og især i denne første uge af februar har de nye faktaprogrammer på TV 2 tiltrukket mange seere og fået høje vurderinger. Det tilskrives bl.a. en ny strategi for programplanlægningen af TV 2s forskellige faktaprogrammer.

F.eks. havde tirsdagens ’Årgang 0’-premiere ifølge TNS Gallup TV-Meter 1.258.000 seere klokken 20.00 (det højeste seertal nogensinde til ’Årgang 0’), og torsdag klokken 20.00 blev premieren på reportageserien ’CPH – lufthavnen’ set af 971.000 danskere.

I begge tilfælde gav klokken 20-seertallene et stærkt tilløb og høje seertal til de efterfølgende programmer: Sundhedsmagasinet ’Praxis’, dramadokumentar-serien ’De 7 drab’ og forbrugermagasinet ’Basta’.

”TV 2’s faktagruppe har i det seneste år arbejdet med en strategi, der målrettet sammentænker programmernes indhold med programplanlægning. Den første uge, hvor strategien for alvor skulle stå sin prøve, tyder på, at vi har ramt helt rigtigt,” siger faktachefen i TV 2s programafdeling, Sune Roland Jensen, og uddyber:

”I foråret 2009 begyndte vi at kigge på tyngden af vores faktaudsendelser og på, hvordan vi bedst udkommer med vores forskellige undergenrer af lettere og tungere fakta. Vi vurderede, at vi savnede en let og underholdende, men samtidig virkelighedsnær indgang til vores super primetime. Vi gik derfor på udkig efter nære reportager, der bringer os ud, hvor danskerne er, og som samtidig tillader seeren at gå til og fra fortællingen uden at blive hægtet af.”

Det første eksempel på denne programgenre er ’Guider i paradis’, som har haft knap 800.000 seere i gennemsnit i de tre første uger, og som med en share blandt de 21-50-årige har været en succes onsdag klokken 20.00 for TV 2.

I denne uge er det gået endnu bedre for faktagruppen i programafdelingen da ti-års-jubilaren ’Årgang 0’ løb over skærmen og fik seriens højeste seertal nogensinde med 1.258.000 seere.

Endnu en prøve for faktastrategien kom torsdag den 4. februar, hvor danskerne fik præsenteret to premierer: Reportageserien ’CPH – lufthavnen’ og drama-dokumentarserien ’De 7 drab’.

”Tidligere har vi placeret vores tungere og mere dybdegående faktaprogrammer som ’Operation X’ og ’TV 2 dok.’ klokken 20.00, men erfaringen har været, at en del seere ikke var klar fra starten af programmerne. Måske var problemstillingerne i disse dokumentarprogrammer også ”for hård kost” på dét tidspunkt, og sandsynligvis appellerer sådanne programmer ikke så meget til samsening med familien. Derfor indledte vi torsdag aften med ’CPH - lufthavnen’, der er lettere i faktagenren, og seerne kvitterede da også med at lægge rigtigt meget af deres super primetime-sening på TV 2’s hovedkanal,” siger TV 2’s programplanchef, Susan Duelund.

’CPH – lufthavnen’ havde som nævnt 971.000 seere i gennemsnit og toppede med over 1,1 million seere i slutningen af programmet. Drama-dokumentarserien ’De 7 drab’ havde 875.000 seere og en særdeles høj vurdering på 4,4 på en skala fra 1 til 5.

De mange torsdagsseere fortsatte med at se TV 2’s programmer, og forbrugermagasinet ’Basta’ opnåede derfor sit højeste seertal i knap et år – 799.000 seere – og fik dertil programseriens højeste vurdering nogensinde (nemlig 4,2 på en skala fra 1 til 5).


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002