Kontakt os






 

TV-Avisen reklamerede for pladeselskab
Mandag 9. januar 2012
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Radio- og tv-nævnet har afgjort, at TV-Avisen i et indslag om teenageidolet Justin Bieber reklamerede for pladeselskabet Universal. Universal fik så meget reklame i TV-Avisen, at det gik ud over, hvad der "må anses for redaktionelt begrundet," konkluderer nævnet.
I et indslag i TV-Avisen den 21. februar 2011 om den 17-årige canadiske popstjerne Justin Bieber og biograffilmen om ham, ’Never Say Never’, var logoet for Biebers pladeselskab ’Universal’ også at finde i nederste højre hjørne på tv-skærmen i 57 sekunder - ud af indslagets samlede varighed på to minutter og 20 sekunder.

Logoet stod både på det udsnit af biograffilmen, som TV-Avisen viste og på et par klip af Justin Biebers musikvideoer. Fremhævelsen fik en seer til at klage til Radio- og tv-nævnet over skjult reklame, og nævnet er nu kommet med sin afgørelse.

”Det kan være en relevant oplysning for seeren at vide, hvilket selskab, der har produceret en given film. Men visningen i 57 sekunder går ud over, hvad der må anses for redaktionelt begrundet,” konkluderer nævnets medlemmer.

I Radio- og tv-nævnet tager man til efterretning, at DR allerede på forhånd havde erkendt, at det var en fejl, at Universals logo blev vist i det pågældende indslag. Samtidig har DR også lovet at være mere opmærksom på, at sådanne fejl ikke forekommer i fremtiden.


Kurhotel fik ikke skjult reklame

Da sangerinden Pernille Rosendahl den 4. februar 2011 skulle udvælge grupper til programmet ’X Factor’, fandt den såkaldte bootcamp sted på Skodsborg Kurhotel og Spa.

I tre sekunder så man hotellet udefra, seerne så deltagerne spise morgenmad, og seerne fik også et indtryk af, hvordan udsigten fra hotellet ud over stranden og Øresund tager sig ud.

Oven på udsendelsen sendte en seer en klage til Radio- og tv-nævnet, da seeren mente, at DR gav hotellet skjult reklame. Men i en afgørelse har nævnet slået fast, at det ikke var tilfældet.

”De visuelle og mundtlige fremhævelser af Skodsborg Kurhotel & Spa er både korte og neutrale. Desuden havde fremhævelserne til formål at betone den luksuriøse behandling, som deltagerne i konkurrencen, når de er nået til dette stadium i konkurrencen, og samlet set mener nævnet, at omtalen og fremhævelserne af Skodsborg Kurhotel & Spa ikke går ud over, hvad der er redaktionelt berettiget,” fastslår nævnet.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002