Kontakt os






 

'Gintberg på kanten' er en eksportsucces
Torsdag 29. december 2016
Af Redaktionen
 
Det er ikke kun i Danmark, at Jan Gintberg har fået succes med 'Gintberg på kanten'. Også flere udenlandske tv-stationer har fået øjnene op for hans antropologiske rejser til Danmarks randområder, forstæder, statsinstitutioner, og hvad han ellers har besøgt, siden det første program blev sendt i marts 2011 på DR1. Nu findes programmet også i en østrigsk udgave.
Allerede tilbage i 2013 underskrev DR Salg den første aftale med norsk TV 2, som siden har lavet deres egen udgave af programmet, som i Norge hedder 'Klaus på kanten'.

Også det engelsktalende Canada og catalansk tv i Spanien har sikret sig rettighederne til at lave lokale udgaver, ligesom Østrig nu gør. Og også fransktalende Canada har netop købt en såkaldt option til at producere udsendelserne i en lokal udgave med fransk tale.

"'Gintberg på kanten' har vist sig at kunne ret meget lokalt, og jeg tror, at en del af forklaringen skal findes i, at problematikken med udkant og randområder og forskellen mellem by og land findes overalt. Samtidig siger køberne, at de godt kan lide, hvordan programmerne veksler med humor og alvor," forklarer Helene Aurø, der er salgs- og marketingchef hos DR Salg.

Det er Jan Gintberg selv, der har opfundet formatet og har udviklet programmerne i samarbejde med DR Danmark.

DR Salg har haft 'Gintberg på kanten' med på bl.a. MIP-tv-messerne i Cannes. Og at programmet i 2011 blev kåret som et af de tre bedste public service-tv-formater i Europa har også været medvirkende til at skærpe opmærksomheden om programserien.

I Danmark blev Jan Gintberg hædret for programmerne ved både TV-Festivalen i 2011 og 2012, og i Norge blev 'Klaus på kanten' i 2014 kåret som 'Bedste TV-program'.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002