Kontakt os






 

DR ligner ikke de kommercielle tv-kanaler
Fredag 3. januar 2014
Af Stig Hartvig Nielsen
 
DRs generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, afviser, at DR i alt for høj grad ligner de kommercielle tv-kanaler ved at satse for meget på kulørte underholdnings- programmer.


Flere politikere har kritiseret DR for at bruge for mange kræfter på livsstilsprogrammer, amerikanske tv-serier og underholdnings- programmer. Kritikken kommer op til forhandlingerne om et nyt medieforlig.

DRs generaldirektør Maria Rørbye Rønne svarer nu på kritikken iflg. dr.dk:

"Det er rigtig vigtigt, at DR ikke bliver et smalt nichemedie for eliten. Vi skal være noget for alle. For at man skal kunne noget for alle, så kræver det alsidighed.

Hvis vi skal kunne debattere vigtige ting med hinanden, så kræver det, der er et mødested. Det mødested kan man kun etablere, hvis man også har mange forskellige slags indhold til befolkningen," siger generaldirektøren.

Hun peger på, at der som et resultat af relanceringen af DR1 i september 2012 er kommet mere oplysning, kultur, aktualitet og debat i primetime.

DR har forsøgt at lave oplysende programmer på nye måder og Maria Rørbye Rønn mener, at et godt eksempel på det er 'Gaden hvor det offentlige forsvandt' under kommunalvalget.

"Det havde til formål at få nogen til at interessere sig for kommunalpolitik, som ikke var interesserede før. Det kan man kun gøre på en bred kanal, hvis den har en bred forankring. Det vil sige, at kanalen i forvejen skal have fat i mange forskellige mennesker," fastslår Maria Rørbye Rønn.


DR3 ligner ikke de kommercielle kanaler

DR3 er også blevet kritiseret for at ligne de kommercielle kanaler for meget, og Venstres medieordfører har ifølge Politiken udtalt, at kanalen enten skal lukkes eller laves om.

DRs generaldirektør afviser, at DR3 ligner de andre kanaler, der henvender sig til denne målgruppe. Hun siger til dr.dk: "Vi har med DR3 forsøgt at tage fat i de unges virkelighed og taget fat i en række emner, som ikke bliver behandler i de kommercielle kanaler" og peger bl.a. på programmer om homoseksualitet, stoffer og konflikten i Mellemøsten, der bruger andre greb end de øvrige medier, der er rettet mod de unge seere.


Foto: DRs generaldirektør Maria Rørbye Rønn. (Fotograf: Agnete Schlichtkrull)



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002