Danskernes tv-forbrug er steget i andet halvår 2007, viser tal fra TNS Gallup TV-Meter, ifølge Berlingske Tidende. Hver dag så danskerne 2 timer og 27 minutters tv i sidste halvår af 2007.
Tv-forbruget er dog faldet, når der måles på hele året. Danskere i den kommercielle målgruppe (19-50 år) så i gennemsnit 2,7 pct. mindre tv i hele 2007 end i 2006.
Tv-forbruget er i højere grad spredt ud på flere tv-stationer i takt med at de øgede valgmuligheder også har givet danskerne langt flere danske tv-kanaler. Et problem som blandt andet TV 2-hovedkanalen oplever. For at stoppe kannibaliseringen af sig selv er én af TV 2’s målsætninger i 2008 at fastholde sine seerandele ved øget programfokus på TV 2.
”Mange har haft travlt med at erklære TV dødt, og derfor er det selvfølgelig interessant, at TV-seningen er vokset i andet halvår. Men man bør kigge på udviklingen over hele året og i et endnu længere perspektiv. På kort sigt er tilbagegangen ikke dramatisk, men det er det altså på tiårssigt,” siger Mikael Ostenfeld, tv-direktør, Carat, til Berlingske Tidende.
|