Kontakt os






 

’Go' aften Danmark’ nåede milepæl
Torsdag 3. januar 2008
Af Karsten Jensen
 
TV 2’s magasinprogram har år for år klaret sig bedre i den stigende konkurrence, og i 2007 blev ’Go' aften Danmark’ for første gang mere set end TV Avisen målt på de 21-50-årige.
I 2007 blev ’Go' aften Danmark’ de 21-50-åriges foretrukne program, når de havde mulighed for at vælge mellem TV 2’s magasinprogram og det program, som i alle årene forud har været de flestes førstevalg, nemlig TV Avisen på DR1.

Det er første gang i de seks år, TV 2 har sendt ’Go' aften Danmark’, at programmet er størst blandt den attraktive målgruppe 21-50-årige.

’Go' aften Danmark’ havde i 2007 en seerandel på 34,1 procent blandt de 21-50-årige, mens TV Avisen på disse dage havde en andel på 31,4 procent ifølge TNS Gallup TV-Meter.

I 2006 var tallene henholdsvis 32,8 procent til ’Go' aften Danmark’ og 35,0 procent til TV Avisen.

”Det har hele tiden været målsætningen at producere et program, der er større end TV Avisen. Det er en stor og vanskelig udfordring, der nu er lykkedes, og det er vi utroligt stolte af. I de senere år er programmets profil blevet mere skarp, og i dag produceres ’Go' aften Danmark’ af et dygtigt team, der har programmets særlige journalistiske profil helt inde under huden,” siger TV 2-redaktør Henning Møller og fortsætter:

”’Go' aften Danmark’ har gjort det så godt, at DR har ment det nødvendigt at efterligne programmet med ’Aftenshowet’. Det har tilsyneladende været en svær start for dem, men vi er naturligvis meget opmærksomme på den konkurrence om gæster og gode ideer, vi får fra den kant.”

Forspringet til ’Go' aften’ over TV Avisen er sket i et år, hvor DR1 etablerede ’Aftenshowet’ og flyttede børneudsendelserne fra klokken 18 til klokken 17.30 for at forbedre indløbet til TV Avisen. Uden altså at kunne stoppe TV Avisens seernedgang blandt de 21-50-årige.

”Vi hilser ’Aftenshowet’ velkommen. Det er altid sundt med konkurrence, og det har kun gjort os endnu mere ambitiøse. Vi er ekstra stolte over at have opnået så flot en fremgang i sharen netop i det år, hvor vi fik en ny konkurrent. Det opfatter vi som en stor ros fra seerne,” siger redaktionschef Line Gamborg på ’Go' aften Danmark’, der produceres af Nordisk Film.

Line Gamborg vurderer, at fremgangen til ’Go' aften Danmark’ bl.a. skyldes en skærpelse af programmets dagsaktuelle vinkel - nemlig altid at have dagens mest omtalte hovedperson i studiet, hvad enten det er en cykelrytter, der erkender dopingmisbrug, eller et øjenvidne, der på dramatisk vis har forsøgt at stoppe en spøgelsesbilist.

Herudover har redaktionen i det seneste år med stort held arbejdet for at få flere udenlandske stjerner i programmet og har fået eksklusive interviews med f.eks. Paris Hilton, Bruce Springsteen og Nicole Kidman.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002