Kontakt os






 

Tyskland: RTL satser på betalings-tv
Tirsdag 22. februar 2005
Af Thomas Nielsen
 
Europas største kommercielle tv-koncern, RTL Group, skifter mediestrategi. I fremtiden skal der satses på betalings-tv.
Den tyske mediekoncern, RTL Group, som højst sandsynligt er blandt de otte selskaber, som har budt på danske TV 2, vil i stigende grad satse på betalings-tv, skriver Berlingske Tidende.

RTL, som er en del af mediegiganten Bertelsmann, mener betalings-tv vil blive redningen for hele tv-branchen, der i disse år presses af nye aktører, som TiVo og Sky+, som giver seerne mulighed for at spole hen over reklamer. Men også den stigende fragmentering af det europæiske tv-marked og nye distributionsformer er med til at presse reklamemarkedet.

Ifølge Wall Street Journal, mener RTL Group derfor, at langt fra alle tv-selskaber skal kunne forvente at overleve på reklameindtægter alene.

"Derfor vil vi etablere kanaler, hvor seerne må betale for indholdet", siger adm. direktør i RTL Group, Gerhard Zeiler.

Han påpeger desuden, at betalings-tv er den bedste måde at etablere en ny kæde af tv-kanaler på i vigtige europæiske markeder som Frankrig og Spanien.

Gerhard Zeiler nævner i denne sammenhæng intet til interessen for danske TV 2, men kilder har tidligere over for Berlingske Business sandsynliggjort, at RTL er blandt de otte selskaber, som har afgivet bud på TV 2 i den første runde.

RTL Group, som står for over 40 pct. af indtægterne i Bertelsmann, står bag et netværk af 31 tv-kanaler i ti lande.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002