Kontakt os






 

De unge ser mindre og mindre tv
Tirsdag 19. juni 2007
Af Stig Hartvig Nielsen
 
De 12-20 årige er trætte af tv og vil meget hellere være på internettet - bl.a. på YouTube, MySpace og Arto. I de sidste seks år er de unges tv-forbrug faldet med knap 20 procent. Samtidigt er tidsforbruget på nettet mere end tre-doblet, således at de unge nu bruger mere tid på nettet end på tv. Grunden er først og fremmest, at internettet skaber kontakt, mens tv er alt for asocialt.
I år 2000 brugte de 12-20 årige 116 minutter dagligt på at se tv. I 2006 var dette faldet til 95 minutter om dagen.

I år 2000 brugte gruppen kun 33 minutter på nettet. I 2006 var forbruget steget til 109 minutter.

Det fremgår af en beregning mediebureauet PHD har lavet på baggrund af tal fra Gallups Tv-meter og Index Danmark.

Christian Schwarz Lausten, videnschef i Innovation Lab, er ikke i tvivl om, hvorfor de unge i stigende grad skifter fra tv til internettet. Han siger til gratisavisen 24 timer: "Tv har ikke det sociale fællesskab, som de unge efterspørger. Blogs, chat og onlinefællesskaber som Arto og MySpace har det til fælles, at de forbinder mennesker. På nettet kan man kommentere og rate det man ser. Det mangler tv på fuldstændig eklatant vis. Tv'et er envejskommunikation, hvor man højst kan zappe væk".

Kommunikationskonsulent Morten Bay tror dog ikke, at tv er på vej i graven: "Forbruget bliver mindre, fordi der er flere medier, som konkurrerer om tiden, men mange unge har tv'et kørende i baggrunden, samtidigt med at de er online og sms'er".



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002