Kontakt os






 

'Hykleriet' - nyt satireprogram på DR3
Fredag 2. maj 2014
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Makkerparret Kristoffer Eriksen og Jesper Juhl, kendt fra 'Absurdistan' på DR3, trækker netop nu i arbejdstøjet og gør klar til efterårets nye satireprogrammer på DR3, 'Hyklerriget'. Sammen har de to én mission: At afmaskere samfundets hyklere.


I 10 programmer kaster Kristoffer Eriksen og Jesper Juhl et kritisk og satirisk blik på de organisationer og personer i Danmark, der har opnået magt, indflydelse og status, men ikke forvalter deres position som samfundet og danskerne kunne forvente.

'Hyklerriget' tager fat, hvor alle andre har givet op. Når lovgivningen giver fortabt, og medierne er gået hjem. De konfronterer særligt de organisationer og personer, der siger og lover ét, men gør noget andet – dem der lover bod og bedring, mens de i virkeligheden fortsætter 'business as usual' og plejer egne ambitioner, der ikke er i den almindelige danskes interesse.

"Vores udgangspunkt for programmerne er, at ingen gør noget ved hykleriet. Dem der burde skride ind vender ryggen til, er faldet i søvn eller er gået hjem. Det er ikke fordi vi selv er bedre end andre, men nogen skal jo tage kampen op. Med stædighed, dumdristighed og vores sædvanlige mangel på situationsfornemmelse vil vi kaste et klart lys på alle dem, der ikke opfører sig ordentligt. Vi håber, det kan få dem til at erkende deres ansvar og opføre sig bare en lille smule bedre," siger Kristoffer Eriksen og Jesper Juhl.


Grænser for gebyr

Blandt nogle af de virksomheder som 'Hyklerriget' går efter i sømmene er bankerne. Her kigger Kristoffer og Jesper blandt andet på, hvad der gemmer sig bag gebyrerne og udfordrer forskellige banker på, hvordan gebyrerne bliver fastsat. Med udgangspunkt i en undren over, hvor mange gebyrer danskerne finder sig i at betale udfører 'Hyklerriget' et eksperiment, der tester, hvor bankkundernes grænser er for gebyrer.


Stalket på nettet

På internettet accepterer de fleste glædeligt de cookies, der måtte dukke op. Faktum er dog, at folk efterfølgende bliver stalket på nettet, og hvis man for eksempel har søgt på en rejse til Barcelona på Momondo.dk, vil man også på andre hjemmesider støde på reklamer fra Momondo – reklamer som helt specifikt anbefaler rejser til Barcelona. 'Hyklerriget' spørger – vil folk også finde sig i at blive stalket af virksomheder på denne måde, hvis det foregik ude i virkeligheden?


Medlem eller smart markedsføring?

Mange virksomheder i Danmark tilbyder deres kunder at blive medlem af en klub, hvor kunden kan få særlige fordele. Men handler medlemsklubberne i bund og grund om at indhente personlige data om kunderne, så man lettere kan rette sin markedsføring imod dem? I så fald er det ikke noget virksomhederne nævner for forbrugerne – de bliver i stedet for lovet rabatter og specielle tilbud. 'Hyklerriget' kigger nærmere på om virksomhederne overhovedet lever op til de tilbud, de tilbyder på nettet.

"'Hyklerriget' er netop nu i gang med optagelserne til efterårets programserie. Programmerne tager aktuelle og væsentlige problemstillinger op, og giver et nyt grundlag for at forholde sig til sagerne. Vi har en ambition om, at 'Hyklerriget' skal være et reelt alternativ til de gængse nyhedshistorier, og med en særlig satirisk tone vil vi levere historier til unge seere, der ellers ikke ville interesse sig for eller opdage de historier og problemstillinger," siger redaktør Anders Thomsen fra DR Medier.


Foto: Kristoffer Eriksen og Jesper Juhl er værter på DR3s nye satireprogram 'Hyklerriget'. (Fotograf: Bjarne Bergius Hermansen)



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002