Kontakt os






 

Mere og mere reality-tv
Mandag 13. august 2012
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Dansk tv overskylles i efteråret og til næste år af en bølge af reality-tv, der iscenesætter programmer med mennesker i virkelighedens verden. Det er ikke kun de kommercielle tv-selskaber TV3 og SBS, men i høj grad også DR og TV 2 der er med på reality-bølgen. Den omdiskuterede genre trækker nemlig unge seere, skriver Berlingske.
Både TV3 og SBS’ tv-kanaler har adskillige programmer på vej, der enten er ’klassisk’ reality eller som er kraftigt inspireret af genren. Også DR og TV 2 planlægger nu flere programmer, der lægger sig tæt op ad genren, uden dog at gå hele vejen.

Trading director Claus Schiko fra mediebureauet Mediaedge forklarer til Berlingske: ”Reality- tv er, hvad befolkningen vil have. For seerne handler det om drømmen om de 15 minutters berømmelse, og jantelovsglæden ved, at der er nogen derude, som er lidt dummere end én selv. Og for tv -producenterne handler det om drømmen om en sikker investering, hvilket reality ofte er, da det er billigt at producere og populært hos seerne. Derfor kan man være sikker på, at formatet er kommet for at blive, og at der formentlig blot vil komme mere af det i fremtiden.”


Personligheder vigtigere end programkoncepter

TV3 var tidligt ude med reality-tv i Danmark. Programredaktør Morten Mogensen forklarer, at man konstant udvikler på formaterne, men at man i dag er nået til en situation, hvor gode personligheder er blevet vigtigere at finde end skelsættende programkoncepter.

”Der bliver lagt meget energi i at caste de rigtige mennesker. Det skal være typer, der allerede har bestået caféprøven at folk taler om dem og deres sjove kommentarer,” siger Morten Mogensen til Berlingske.

Nye under-genrer inden for reality tv dukker hele tiden op. I flere år har såkaldte celebrity-show huseret i USA. F.eks. ’The Anna Nicole Show’ og ’The Osbournes’, hvor seerne er ’fluen på væggen’ hos kendte stjerner og deres familie. Nu er denne genre nået til Danmark, hvor SBS’ Kanal 4 lancerer ’Olivers Kamp’, der følger fotomodellen Oliver Bjerrehus’ liv.


DR og TV 2 er også med

Også i Danmark har de store tv-stationer DR og TV 2 for længst anerkendt reality-programmernes evne til at engagere seerne, og begge kanaler er på vej med en række programmer, der lader sig inspirere af genren. Det gælder bl.a. programmer hvor nydanskere og handicappede har hovedrollerne.

Men de to public service stationer går dog ikke ’hele vejen’.

”Vi ville aldrig lave et program, hvis hovedformål blot er at ydmyge deltagere i underholdningsøjemed ,” siger TV 2-programdirektør Palle Strøm.

Og også på DR sættes der grænser for, hvor langt man kan gå med iscenesættelse af virkeligheden. Kanalchef Lotte Lindegaard siger: ”Der skal altid være et andet mål end at opnå den blotte fascination ved at se mennesker i ekstreme situationer. Derfor har vi ladet os inspirere af reality-genren, men trukket den i en anden retning end de traditionelle programmer.”

Hun lægger dermed afstand til de reality-formater, som de kommercielle stationer sender. Lotte Lindegaard mener, at formaterne i programmer som ’Kongerne af Marienlyst’ og ’Divaer i Junglen’ er blevet skærpede - i et forsøg på at øge mængden af konflikter og sex.

”Vi ønsker først og fremmest at efterlade refleksion hos seerne. Det bliver vores niche, mens de kommercielle går efter det rent underholdningsmæssige. På den måde fordeler DR og de kommercielle sig forskelligt i reality-landskabet,” siger hun til Berlingske.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002