Kontakt os






 

JP lancerer nyt tv-univers
Onsdag 22. oktober 2008
Af Karsten Jensen
 
Morgenavisen Jyllands-Posten relancerer nu sit online tv-univers, hvor billedkvaliteten bliver bedre, og seernes oplevelse bliver større. Formatet bliver 16:9, og selve skærmbilledet bliver omtrent dobbelt så stort som det gamle.
Morgenavisen Jyllands-Posten lancerer nu et nyt selvstændigt tv-univers som konsekvens af den store interesse for web-tv.

”Web-tv er en meget vigtig del af Jyllands-Postens digitale strategi, og det er afgørende for os som nyhedsmedie at være førende på tekst, lyd og billede på nettet. Jyllands-Posten har oplevet en stor vækst på web-tv og er i dag visningsmæssigt næststørst blandt de dagbladsbaserede medier i Danmark,” siger Jens Nicolaisen, direktør for JP Medier.

”Udover at præsentere tv-indslagene i det nye tv-univers tv.jp.dk har det også været afgørende at integrere vores tv-indslag bedst muligt på vore mange sites. Jeg mener, at vores nye setup skaber grundlag for yderligere vækst på web-tv området. Samtidig mener jeg, at vi nu har fundet en fin balance mellem brugervenlighed og annoncørernes krav til eksponering,” siger Jens Nicolaisen.

I dag er tv-delen typisk vedhæftet som et link. Tv-playeren kan nu integreres direkte ind på en artikel, så læserne får merværdi på jp.dk, epn.dk (erhverv på nettet), fpn.dk (forbrug på nettet), spn.dk (sport på nettet) og kpn.dk (kultur på nettet).

”Filosofien bag JPtv er, at tv-billederne skal tilføre vores journalistik en merværdi. Vi vil derfor ikke lave de samme historier på tv, som vi gør på skrift. Mediet skal tilføre historien en ny dimension – ellers giver det ikke nogen mening at lave det som tv,” siger tv-redaktør Jacob Andersen (foto).
For brugerne er der to veje til JPtv. Indslagene kan ses integreret på diverse sites, men hvis publikum udelukkende er interesseret i tv-delen og vil springe de skrevne nyheder på nettet over, er alle indslagene samlet på det nye site: tv.jp.dk.

Tv-afspilleren er indrettet, så i princippet alle mennesker kan lægge et hvilket som helst JP-indslag ind på deres egne sites. På den måde vokser seertallet, og kendskabet til JPtv udbredes.


Jyllands-Postens netredaktion har leveret web-tv siden 2000 og etablerede i 2006 en tv-redaktion med studiefaciliteter på Kgs. Nytorv. Udviklingen er gået hurtigt – både journalistisk og med hensyn til antallet af seere.

I 2007 havde JPtv ca. 10 millioner viste tv-klip. I 2008 ventes antallet at lande på ca. 20 millioner.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002