Kontakt os






 

Massiv kritik af 'Kontant' efter fejlagtigt og vildledende program om Boxer
Onsdag 7. marts 2012
Af Ulrik Brinck
 
Kritikken hagler ned over DRs forbrugermagasin 'Kontant' efter gårsdagens program, hvor hele udsendelsen handlede om tv-udbyderen Boxer og TV 2s overgang til betalingskanal. "Journalistisk research af værste skuffe" og lignende udsagn præger programmets kommentarforum på DRs hjemmeside.
Kritikken af udsendelsen går først og fremmest på, at Kontant - i seernes øjne - forsøger at gøre Boxer ansvarlig for modtageproblemer, som Boxer ingen indflydelse har på.

I udsendelsen medvirkede to seere. Den ene var en husejer fra Holte, som havde tv-antenner på sit tag, men ikke kunne modtage TV 2, efter at kanalen var flyttet til Boxer. Problemet viste sig at skyldes en kanalskåren antenneforstærker, som han havde haft i sit antenneanlæg hele tiden, og som altså ikke var købt hos Boxer.

Den anden seer var en ung studerende fra Slagelse, som havde pixellerende billeder på alle kanaler. På hendes tv-apparat kan man se, at det også gælder DR2 - som ikke er en Boxer-kanal. En antenneinstallatør har forgæves forsøgt at løse problemet ved at montere en lille, men dyr antenne på hendes altan.

I kommentarforumet på Kontants hjemmeside skriver en seer, Bjarne Andersen, bl.a.: "Den stakkels pige Kamilla fra Slagelse, hun skulle da have pengene tilbage fra den installatør der har lavet hendes antenne, for det var da det værste klamphuggeri jeg har set; den camping-antenne er jo slet ikke ordentlig til hendes situation. Men det er jo ikke Boxers fejl, hvad et andet firma kører ud og sætter op, det har Boxer jo intet med at gøre."

En anden seer, Dan Nielsen fra Grenaa, skriver: "(...) Når det så er sagt så undrer det mig at resten af Kontant-afsnittet egentlig er bygget op over noget pjat. Det har alle dage været sådan, at for at kunne se tv via DVB-T (antenne) - så skal man selv betale for udstyret der påkræves. Og det er uanset om vi snakker dags dato eller for 20 år siden. Derfor undrer det mig, at den første kunde, som kontant besøger i afsnittet, er helt forbavset over, at han skal bytte noget af sit udstyr ud. Den antenneforstærker, som blev sat op på hans tag for 8 år siden, kan man ikke forvente skal kunne klare nutidens signalhåndtering. (...) Det er forhåbentlig et engangs tilfælde fra Kontants side - for det var da godt nok journalistisk research af den værste skuffe."

Nissen61 skriver: "Faktisk kan jeg ikke se, at det er Boxer, der her er problemet. Problemet er at vi i Danmark har bestemt at vi skulle overgå til digitalt signal. Før i tiden kunne signalet da være dårligt, men vi kunne da se programmerne."

Jan Jacobsen skriver: "Hvad du har af udstyr derhjemme kan ikke være Boxers ansvar. Det problem som Kåre [Kontants vært /red.s anm.] bliver ved med at ævle rundt i, er og bliver det brugerens eget ansvar, og - det vil være blevet det samme uanset hvilken operatør der var kommet på. (...) Hvis Kåre så mener, at det er Boxers ansvar hvad og hvordan du installerer det, ja så skal dit el selskab også stilles til ansvar for, hvad du gør med el installationen i dit hus osv. Ny sende-teknik stiller nye krav til din antenne-installation - og den udgift må du som bruger enten vælge til eller fra, hvis du vil se TV."

I debatten, som i skrivende stund nærmer sig de 100 kommentarer, kritiseres programmet også for at fremstille Boxer som det eneste sted, man kan få adgang til TV 2, selv om kanalen også kan købes hos Canal Digital, Viasat og diverse kabel- og bredbåndsudbydere. Endelig kritiseres programmet for at fremstille DRs egne kanaler som gratis, når de i virkeligheden er licensfinansierede.


Klage til DRs lytter- og seerredaktør

Teleanalytiker John Strand har indsendt en klage til DRs lytter- og seerredaktør, Jacob Mollerup. Han har desuden offentliggjort klagen i Kontants kommentarforum, og klagen kan også læses her: http://tvnyt.com/artikel/default.asp?id=20128

John Strand synes, at det generelt er fint med kritiske forbrugerprogrammer - men Kontants udsendelse tirsdag var direkte vildledende. ”Antallet af faktuelle fejl var skræmmende og de bliver ikke mindre skræmmende, når man ser på, at DR som aktør på dette marked burde vide hvordan det fungerer og hvad digitaliseringen har betydet for det danske tv-marked."

John Strand peger også på, at det altså er politisk bestemt, både at tv skulle digitaliseres, og hvordan det skulle foregå. Det er ligeledes politisk bestemt, at TV 2 skulle overgå til at være betalingskanal. John Strand kritiserer bl.a. Forbrugerrådets chefkonsulent Martin Salomon for i udsendelsen at angribe Boxer for politiske beslutninger.

I Kontant ser man på digitaliseringen som et problem. Man iflg. John Strand glemmer man helt at fortælle, hvad den betyder for danskernes mulighed for at få større valgfrihed og man glemmer at fortælle at den har betydet at DR har kunnet lancere en række nye tv-kanaler som der nu er blevet plads til i luften. Rent faktisk så er det ikke Boxer, der er den store vinder når det kommer til digitaliseringen;det er rent faktisk DR


Men kundeservicen halter

Kritikerne i Kontants kommentarforum er dog enige med Kontant om én ting: Boxers kundeservice kritiseres for at være tidskrævende at komme i kontakt med, og når det endelig lykkes, kan man opleve at få forskellige svar på den samme problemstilling fra gang til gang.

Boxers administrerende direktør Steen Ulf Jensen forklarer i udsendelsen dette med, at Boxer har fået 200.000 nye kunder på kort tid, hvilket der - ifølge ham - ikke er noget firma i Danmark, der har prøvet før, og det har været en "kæmpe opgave" for dem.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002