Kontakt os






 

Tv-revolutionen lader vente på sig
Onsdag 2. januar 2013
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Dommedagsbasunerne har lydt længe: Tv er et døende medie! Det er slut med flow-tv! De unge ser alting på nettet. Men - selv om det vrimler frem med nye tilbud, hvor man kan være sin egen programdirektør og selv kan skrue sine tilbud sammen på kryds og tværs af tilbud fra internettet og fra tv-stationerne, er der ikke meget, der tyder på, at eksempelvis DR snart skal skrotte programoversigterne og de faste sendetider.
Der er mange, der har prøvet eller indimellem bruger det at se tv 'on demand'. Vi gør det bare ikke så meget, så i forhold til DR udgør den samlede sening af 'on demand'-tv kun tre procent af al tv-sening. Det viser en status på området, som DR Medieforskning har lavet, og som indgår i publikationen ’Medieudviklingen 2012’, som DR udgiver i næste måned.


Unge og byboere ser mest on 'demand'

”Indtil videre har danskernes brug af tv på nettet ikke haft nogen målbar betydning for, hvordan de ser flow-tv. Det hænger sammen med, at det er de unge, akademikerne og byboerne, der har taget on demand-tv mest til sig. Det er samtidig dem, som ser allermindst fjernsyn,” siger medieforskerne Carsten Andreasen og Sofie Scheutz fra DR Medieforskning iflg. en pressemeddelelse fra DR.

Nærstudiet af 'on demand'-forbruget viser, at det meste af programindholdet bliver set på en computerskærm. Kun fem procent ser inden for en uge 'on demand'-tv på den store skærm i stuen, selv om mange flere givetvis ville kunne det.


Gennembrud kræver forbedringer

Sofie Scheutz og Carsten Andreasen konkluderer, at tv via internettet uden tvivl vil blive mere populært i de kommende år. Men for at der skal ske et større gennembrud, skal der – ifølge deres forskning, ske flere væsentlige ting. Net-tv skal virke og fungere uden udfald, det skal være nemt at betjene, det hele skal være der, der skal være sammenhæng mellem pris og indhold, og så skal det se godt ud på skærmen.

Især klassikeren ’Matador’ har vist, at flow-tv stadig står utroligt stærkt. Siden marts 2008 har danskerne kunnet se ’Matador’ kvit og frit på DRs netsted med arkivguld, dr.dk/bonanza, og der er solgt over 3,6 millioner dvd’er med serien. Alligevel er der lige nu over 1,2 millioner seere, der følger livets gang i Korsbæk, og forleden var der også over 1,5 millioner en enkelt lørdag.

”Ikke nok med det. Når serien ruller over tv-skærmen, kommer der også rigtig gang i 'on demand'-seningen på dr.dk. Så 'on demand' går altså hånd i hånd med det gode, gamle flow-tv,” fastslår Carsten Andreasen og Sofie Scheutz.

Brugerne oplever 'on demand' som meget værdifuldt – bare det, at de ved, de kan se et program, når det passer dem, er værdifuldt. Og samtidig beskriver brugerne 'on demand' som kvalitets-tv, fordi de her selv vælger, hvad de vil se.


Ikke fjernsynets tur til at dø

De allerfærreste er dog klar til at cutte kablet til flow-tv, selvom de er glade for 'on demand'-muligheden:

"Jeg vil alligevel stadig gerne have nogle overraskelser fra flow-tv engang imellem," som en bruger siger i DR Medieforsknings undersøgelse.

Så dommedagsbasunerne kommer vi nok til at høre på lidt endnu. Vi skal jo alle dø – det er bare ikke tv’s tur lige nu, konkluderer DR-medieforskerne.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002