'Aftenshowet' på DR1, der dels er blevet kaldt "ny underhold- ningsjournalistik i flot indpakning" og dels "en uskøn blanding af petit-journalistik, pop, Se & Hør og dameblad", har ikke haft nogen positiv virkning for seertallet til DR mellem 18 og 20. Tværtimod ligger DR under niveauet i 2006 i dette tidsrum.
Med en kopi af TV 2’s ’Go’aften Danmark’ kastede DR sig 1. januar ind i kampen om det vigtigte tidsrum mellem 18 og 20. Målet var at vinde tabte sharepoints fra TV 2 og andre tilbage.
Men efter knap to måneder står det klart, at projektet lykkedes i uge 1, hvor prime-access sharen (3+) steg med godt to point til 31,8 procent. Men derefter har DR1 lagt sig under niveauet fra 2006. Det har Mediaedge:cia beregnet for MediaWatch.
I ugerne to til syv ligger DR1 løbende et til to sharepoint under 2006.
Et nærmere kig på tallene viser, at det er alle programmer i prime-access, der ligger under niveau - med undtagelse af 'Aftenshowet' 2. del kl. 19.00-19.30, der holder skansen.
Et af de vigtige formål med 'Aftenshowet' var også at være et bedre lead-in til TV-avisen kl. 18.30 - end børne-tv - og dermed sikre TV-avisen et betydeligt højere seertal, men det er altså heller ikke sket. Tvært imod.
- - -
Foto: Sisse Fisker og Mads Steffensen - to af de fire faste værter på 'Aftenshowet'. (Fotograf: Agnete Schlichtkrull)
|