Kontakt os






 

DR vil hjælpe de IT-usikre til computeren
Torsdag 21. august 2003
Af Thomas Nielsen
 
DR Undervisning lancerer nu public service-kampagnen "Klikstart" i radio, tv og på internettet. Kampagnen skal motivere folk til at bruge computeren og internettet mere aktivt. Målgruppen er de mænd og kvinder, der aldrig eller kun sjældent sætter sig til en computerskærm, men som professionelt og privat bliver stillet over for stadig flere krav til deres IT-færdigheder.
For mange er det blevet en selvfølge at sende e-mails eller gå på nettet - men ikke for alle. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at 11 procent af danskerne aldrig har rørt en computer, at 23 procent af befolkningen hverken har adgang til internettet på jobbet eller hjemme, og at 40 procent af danskerne sjældent eller aldrig går på nettet.

"Ikke-brugerne" er især folk med lave indkomster og den ældre del af befolkningen, og udviklingen bekymrer flere samfundseksperter, som mener, der er ved at blive gravet en videnskløft i befolkningen. Derfor lancerer DR Undervisning nu programserien "Klikstart", som skal motivere folk til at bruge computeren og internettet mere aktivt," siger redaktionschef Henrik Hartmann fra DR Undervisning.

En vigtig ingrediens i kampagnen er 20 tv-udsendelser i efteråret 2003 og foråret 2004, hvor personer fra målgruppen fortæller, hvad de bruger internettet til, og hvordan det har givet deres liv nye oplevelser eller dimensioner.

En anden vigtig del af "Klikstart" er en stor kampagnebus, som i den kommende tid vil køre rundt over hele Danmark for at slå på tromme for de gratis 2-dages it-kurser, som "Klikstart" - med hjælp fra Københavns Kommunes Kursuscenter - vil tilbyde tusindvis af danskere landet over.

"Klikstart" har premiere på tv, i radioen, på nettet og på DRs tekst-tv den 15. september.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002