Kontakt os






 

MTV har glemt musikken
Torsdag 14. december 2006
Af Knud Hyllested
 
MTV har stigende grad erstattet musikvideoer med programmer, der hylder berømthedskulturen med dens overflade og overforbud, siger universitetsadjunkt i Medievidenskab.
Adjunkt ved Film- og Medievidenskab ved Københavns Universitet, Helle Haastrup, beklager i Nyhedsavisen, at MTV i stigende grad bringer ”programmer, der dyrker det overdrevne med fokus på forbrug, overflade og iscenesættelse,” og henviser bl.a. til udsendelser som ’My Super Sweet 16’ og ’Cribs’.

Helle Haastrup medgiver dog, at selv om MTV primært henvender sig til unge, der kan være letpåvirkelige, så er er det et spørgsmål om betydelig fokus på glamour, forbrug og overflade kan betegnes som direkte skadeligt, men der er dog tale om ”en fascination, som ikke er særlig sund, fordi det er så overfladisk og materielt og ofte viser nogle stereotype kønsroller,” siger Helle Haastrup, der dog på den anden side ikke er utilbøjelig til at tro, at de unge tager det med et gran salt. ”De synes, det er sjovt at se, men også lige lovlig corny.”

Kenneth Kristensen, der er kanalchef hos MTV Danmark pointerer over for Nyhedsavisen, at MTV sender et varieret udbud, ”Vi har de meget glatte og polerede programmer, men vi har også ’Dirty Sanchez’ og ’Virgin Diaries’, som er mere seriøst,” siger Kenneth Kristensen og henviser til, at ”det er de unge, vi laver tv til, og vi prøver at spejle, hvad målgruppen synes er interessant.”


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002