TV 2s danske tv-formater er så stor en succes, at de nu er udbredt til knap 20 lande i verden. Det er det foreløbige resultat af TV 2s satsning på at udvikle egne, danske underholdningsformater, der er baseret på positive værdier og høj programetik. Især er 'Den Store Klassefest' blevet en meget stor eksport-succes.
"Den europæiske sammenslutning af public service-stationer, EBU, slår fast, at underholdning er en del af et public service-udbud, og danske kvalitetsformater går sejrsgang mange steder i verden. Det er forstemmende at høre danske mediepolitikere, der taler om "plat underholdning" over en kam", siger TV 2s programchef Bo Damgaard til "TV 2 medienyt", som udkommer i dag.
Især Den Store Klassefest er et dansk eksport-eventyr. Snart udgives eventyret - som det første danske underholdningsformat - også på tysk og på fransk. I alt har 17 lande, herunder verdens største, Kina, købt Klassefesten.
Franskmændene koger i øvrigt 'Den Store Klassefest' ned til en halv time - men sender til gengæld fem dage om ugen, og det er det første sted i verden man har besluttet at lave daglige udgaver af Den Store Klassefest.
Fra midten af september og resten af året sender den franske tv-kanal France3 simpelthen klassefest hver aften. Mandag til fredag. I fransk prime time klokken 20.15-21.00. Foreløbig 66 afsnit.
"Det er helt utroligt, at det er lykkedes at sælge til Frankrig og Tyskland. Hvis Klassefesten bliver en succes i de to lande, vil vi opleve endnu en bølge af udenlandske kanaler, som vil være interesseret i formatet, eksempelvis England", siger Merete Mortensen, direktør for det danske produktionsselskab Mastiff Media (tidligere Wegelius). Hun har udviklet Den Store Klassefest i samarbejde med Henrik Hancke og TV 2-redaktørerne Palle Strøm og Keld Reinicke.
I Tyskland er det public service-kanalen Westdeutsche Rundfunk, der samsender med ARD, som har sikret sig Klassefesten. I Frankrig har Endemol haft pungen fremme, og franskmændene kan til efteråret se Klassefesten på France3. |