Kontakt os






 

Urealistiske forventninger til tv's vækst
Fredag 22. august 2003
Af Stig Hartvig Nielsen
 
PricewaterhouseCoopers vurderer i en analyse, at der vil være tæt på 900 mio. flere reklamekroner i tv-markedet i 2007. Man mener, at det langsigtede potentiale for tv er stort; på sigt vil tv vokse og tage 25 pct. af reklamekagen. Det tror Mediaedge:cia ikke på; Mediaedge:cia mener ikke at tv kan levere en dramatisk forøgelse af antallet af reklamepåvirkninger.
Som forklaring på tv's fremdrift peger PricewaterhouseCoopers på det internationale niveau og tv's højere dækning, samt at borgerne gradvist flytter medieforbruget fra print til tv og radio. Undersøgelsen konkluderer samtidig, at de trykte medier bliver tabere i kampen om reklameinvesteringerne.

Mediaedge:cia har svært ved at få øje på faktorer, der skulle begrunde så voldsom vækst.

"Selvfølgelig vil tv som medie vokse, men der er ganske simpelt ikke basis for en så dramatisk vækst, som PricewaterhouseCoopers når frem til i deres analyse", siger Mediaedge:cias direktør Claus Clausen. Han peger på flere faktorer. Ét af de væsentligste forhold er, at der ikke er realistisk udsigt til, at mængden af kommercielle ratings vil vokse.

"Så voldsom vækst kræver enten betydelig prisstigninger, stærkt forøget tv-forbrug, og/eller at DR helt mister grebet om danskernes tv-vaner. Jeg kan ikke få øje på nogle scenarier, hvor det skulle ske indenfor de 4 år, som er analysens tidsramme", siger Claus Clausen.

Han afviser at Mediaedge:cias kunder skulle komme til at betale væsentlig mere for sin tv-annoncering. Eventuelle prisstigninger fra tv-stationerne vil naturligvis betyde, at tv-mediet bliver taget op til fornyet overvejelse, i forhold til andre mediagrupper, som det er sket i andre lande.

Claus Clausen afviser dog ikke, at tv-stationerne vil udbyde en række nye tjenester som Interaktiv tv, SMS og MMS, der vil skabe nye indtægter for tv.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002