En opgørelse over kulturdækningen fra 2013 til 2017 – baseret på tv-stationernes egne indberetninger - viser, at DR sender 85 procent af alle kulturprogrammer. Alle andre tv-kanaler sender altså kun 15 procent tilsammen.
Når der er kulturprogrammer i fjernsynet, er der i langt de fleste tilfælde et DR-logo i toppen af skærmen. Det fremgår af en status, som DR Medieforskning har lavet.
Opgørelsen er lavet på baggrund af de tal, som tv-stationerne selv har indberettet til Kantar Gallup i forbindelse med, at firmaet hver dag opgør tv-sening i Danmark.
Kantar Gallup gør seertallene op på vegne af DR, TV 2 Danmark, MTG, Discovery Networks Danmark, Turner Broadcasting, Viacom International Media Networks, The Walt Disney Company Nordic og Fox. Det er også deres tal, der tæller med i opgørelsen af sendte kulturtimer her.
DRs generaldirektør Maria Rørbye Rønn udtaler:
"Kulturen er kernestof for DR, og vi har over den seneste tid arbejdet målrettet på, at kulturen skal fylde endnu mere - ikke mindst på DR1. I mediedebatten stilles der af og til spørgsmålstegn ved, hvorvidt vi er dedikeret til kulturstoffet. Vi vil bestemt gerne blive endnu bedre i fremtiden, men disse tal slår fuldstændig fast, hvilken helt afgørende rolle DR har som kulturinstitution," siger hun.
|