DRs røde logo, der har været anvendt i skiftende versioner - siden 1964 - forsvinder nu. I stedet får DR et sort/hvidt logo.
”Vores logoer er ikke blot et mærkat, vi sætter i hjørnet af skærmen eller på vores bygninger. Logoet er rygraden i DRs visuelle identitet. Derfor har vi udviklet ét DR-logo, som giver en klar afsendersignatur, der følger med tiden og de nye krav, som bliver stillet til vores logo. Det er for eksempel vigtigt, at vi står knivskarpt på tv-skærmen og dr.dk samt på de nye medier som tablets, smartphones og apps - for det er primært her, DRs brugere møder os,” siger Gitte Rabøl, der er direktør i DR Medier.
DR i sort og hvid
DR har indtil i dag haft to versioner af DR-logoet: Et rødt og et sort/hvidt i kasse. På både tv, digitale platforme, markedsføringsmateriale, årsberetninger og meget andet har DR de seneste fem år dog kun benyttet sig af det sorte/hvide logo.
Derfor er overgangen til ét nyt logo i sort/hvid resultatet af en naturlig udvikling, lyder det i dag fra DR. Den røde farve forsvinder dog ikke helt. Den vil også fremover blive brugt i DRs farvepalette (på DR1-logoet).
Det nye logo er i færd med at blive implenteret og officiel skiftedato er 1. februar.
Foto: Forside: DRs nye logo. Denne side: DRs gamle røde logoer - fra hhv. 2005, 1996 og 1964. |