Kontakt os






 

DR K er 'den hemmelige kanal'
Torsdag 12. september 2013
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Samlet set sætter DR K sig på en share på 1,75 pct. af seeningen. Til sammenligning har TV 2 Charlie 4 pct., ungdomskanalen DR 3 har 2 pct. og samfundskanalen DR 2 har 5 pct.

En opsætning af operaen 'Fidelio' kunne mønstre 13.000 seere, mens en dokumentar om kunstneren Anish Kapoor trækker 5.000, hvilket er lige på grænsen til det målbare.

Så lavt kan det stå til på DRs kulturkanal DR K, skriver Politiken i dag, men tilføjer, at der dog også forekommer programmer på DR K med op mod 100.000 seere.

DR K blev lanceret som et slags kulturelt flagskib á la den tysk-franske Arte. På DR K skulle kulturen dyrkes og udfoldes, og DR 2-seermagneten ' Smagsdommerne' blev flyttet over sammen med bl.a. ' Før Søndagen', ' Morgenandagten' og ' DR Kirke'.

Det er dog ikke gået de forflyttede programmer så godt. Trosstoffet har fået halveret sine seere, og 'Smagsdommerne' skal genudsendes 2-3 gange, før programmet når samme seertal som da det blev sendt på DR 2 - trods nyt sendetidspunkt kl. 21 i stedet for kl. 23.

Kanalredaktør for DR K Flemming Hedegaard er generelt tilfreds med sin nichekanals resultater her efter første sæson.

"Vi er den danske kanal, der er vokset mest i år. Erfaringsmæssigt skal seerne finde en ny kanal og placering og få nye tv-vaner over tid", siger han til Politiken.

"Da vi sendte 'Store Danskere' om Simon Spies, så 100.000 med. Men hvis vi sender en ukendt opera, kan vi være helt nede under 5.000 seere. Men det er det, DR K skal kunne, det er en balance, at vi ikke kun er elitær feinschmecker-kanal, men også kan dække modeugen og putte kulturen i primetime i stedet for at gemme den til efter klokken 23", siger Flemming Hedegaard.



Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002