Kontakt os






 

SBS-køb af betalings-tv varsler magtkamp
Torsdag 10. februar 2005
Af Thomas Nielsen
 
SBS Broadcasting har som bekendt købt betalings-tv-selskabet bag Canal+. Dermed matcher SBS bedre sin svenske konkurrent, MTG, som ejer Viasat og TV3. Nyt slag om TV-magten lurer.
I disse måneder indledes der konstant nye slag om magten over tv-stationer og medieselskaber i Norden med Sverige som centrum for langt de fleste.

Senest hvor SBS Broadcasting, der bl.a. ejer TV Danmark, Kanal 5 og Voice, købte samtlige aktier i den førende nordiske udbyder af betalings-tv, More Group, som står bag alle kanalerne fra Canal+.

Prisen er godt to mia. kr., og der er dermed øjeblikkelig adgang til 770.000 abonnenter i de nordiske lande samt en omsætning på 1,358 mia. kr. sidste år.

Opkøbet betyder, at SBS nu har fået et tredje ben at stå på rent indtægtsmæssigt. I forvejen har man en række gratis tv-stationer samt flere succesrige radiokanaler i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Og disse kan man nu kryds-promovere på de nye betalings-tv-kanaler fra Canal+.

Samtidig får man mulighed for at "matche" konkurrenten, Modern Times Group, der gennem Viasat er den største fri- og betalings-tv-operatør i Norden og Baltikum - eksempelvis TV3, Visat Sport og TV1000.

-Der er ingen tvivl om, at MTG også har været interesseret i at købe, men der har SBS nu vundet en af de mange magtkampe, som foregår i medieverden i Norden i øjeblikket, siger Karl Erik Gustafsson, der er professor i medieøkonomi ved Göteborgs Universitet, til Berlingske Tidende.

Han peger på, at SBS har haft behov for at udvide sin portefølje med eftertragtede film- og sportskanaler for dermed at slippe for selv at udvikle den slags stationer, som bliver alt afgørende i kommende magtkampe om digitale tv-platforme.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002