Kontakt os






 

Norge: Schibsted vil opkøbe i Norden
Torsdag 23. december 2004
Af Thomas Nielsen
 
Schibsted byder ind på det finske marked. Dermed er der udsigt til, at den norske mediekoncern bliver den største spiller på det nordiske tv-marked.
Norges største mediekoncern Schibsted ønsker at købe samtlige aktier i selskabets finske konkurrent Alma Media. Schibsted har budt 705 mio. euro (5,3 mia. kr.) for Alma Media, der har svenske Bonnier som storaktionær. Går salget igennem bliver Schibsted den største aktør på det nordiske tv-marked, og netop det mål er en vigtig drivkraft bag tilbuddet.

Forudsat at Schibsted kan opnå kontrol med mindst en tredjedel af aktierne i Alma Media, vil nordmændene betale en overpris på henholdsvis 14 og 30 pct. i forhold til gårsdagens slutkurser på de to serie aktier i det finske selskab, skriver af Dagens Nyheter ifølge NTB og Ritzau.

- Vi ønsker at få en stærkere position indenfor tv i Norden, slog Schibsteds koncerndirektør, Trond Berger, fast på et pressemøde i Oslo.

Et ejerskab i det finske Alma Media vil være nøglen til at få kontrollen over de to største kommercielle tv-kanaler i Norden, som er det finske MTV3 og det svenske TV4. Alma Media er den største ejer i TV4 med en andel på knap 23 procent af aktierne. Schibsted ejer i forvejen 20 procent af aktierne i TV4.

På grund af vedtægterne i TV4, der begrænser en enkelt ejer til 20 pct. af stemmerne, udgør Alma Media nøglen til den svenske tv-station. Med kontrol over Alma Media opnår Schibsted yderligere 20 pct. af stemmerne.


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002