Kontakt os






 

DR vil sælge ’Matador’ i udlandet - igen
Torsdag 4. oktober 2012
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Når verdens tv-købmænd i næste uge mødes til den store salgsmesse i Cannes, vil de ud over de helt nye serier få muligheden for at købe DRs ældre dramaserier. Både ’Matador’, ’Edderkoppen’, ’Taxa’, ’Rejseholdet’ og ’Sommer’ har fået plads i det store salgskatalog, som DR har med.

”Samtidig med at ’Borgen’ og ’Forbrydelsen’ de seneste år er blevet vist i en lang række lande, mærker vi fornyet interesse for, hvad DR ellers har produceret gennem årene. Det virker, som om de tænker, at hvis DR kan producere nogle gode serier nu, må vi også have kunnet det tilbage i tiden. Derfor tager vi serierne med og gør opmærksom på dem,” forklarer Helene Aurø, der er chef for DR Internationalt Salg.


'Nikolaj og Julie' i Estland

Senest har TVN International, der sender for polakker over hele verden, købt en lang række af DRs ældre serier, ligesom ’Nikolaj og Julie’ er draget til Estland, næsten 10 år efter at de mødte hinanden på DR1.

Flere af serierne har været med i Cannes tidligere, men det er første gang i mange år, at ’Matador’ er med på hylderne. Serien har dog allerede i 1980’erne været vist i de nordiske lande og hos en snes europæiske tv-stationer.

”Vi ved ikke, hvordan interessen vil være for ’Matador’, men inden for de seneste år har vi både solgt serien til Sverige, Finland og Norge, og samtidig er der stor erfterspørgsel efter historiske serier generelt lige nu. Så vi relancerer vores kulturskatte på ny,” forklarer Helene Aurø.

’Matador’s femte afsnit blev i weekenden set af flere end 1,3 millioner seere på DR1.


Også en stribe dokumentarer

Udover nye og gamle dramaserier har DR også en lang række andre programmer og formater med til Cannes.

”Vi har for eksempel en stribe dokumentarer med – og blandt dem er programmerne, som indgår i den verdensomspændende ’Why Poverty’-uge i november samt et par Peter Thiesen-dokumentarer om Indien og en dokumentar om skibet ’Selandia’, som DR K viste for nylig,” beretter chefen for DR Internationalt Salg.

Også dokumentaren ’Putins Kys’ om politiske ungdomsorganisationer i Rusland, og Lars Feldballes dokumentar ’Mit Liv Som Grøntsag’, som DR1 viste for nylig, vil DR Internationalt Salg gøre udlandet interesseret i på MIPCOM i Cannes.


Se også: http://www.tvnyt.com/artikel/default.asp?id=20929


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002