Kontakt os






 

'X Factor' i Danmark er verdens mest sete
Onsdag 27. februar 2008
Af Karsten Jensen
 
Danmark er det sted i verden, hvor underholdningsformatet ’X Factor’ er slået bedst an. Det viser en opgørelse, som firmaet Fremantle Media, der har rettighederne til showet, har lavet.

Da DR1 den 8. februar sendte det første show direkte fra DR Byen kiggede 25 procent af den danske befolkning over tre år - eller godt 1,3 millioner danske seere - med.

Dermed overgår Danmark klart Storbritannien, Colombia, Tjekkiet, Belgien, Holland, Australien, Rusland, Tyrkiet og Spanien, som også har haft deres lokale ’X Factor’-konkurrencer.

Næstbedst er det gået i Storbritannien, hvor 21,6 procent af befolkningen over tre år kiggede med på ITV1, mens Tyrkiet og Spanien er de lande, hvor færrest er blevet fænget af sangkonkurrencen. Her så under seks procent af befolkningen med ved det første, direkte show.

Siden det første show på DR1 er seertallene til ’X Factor’ vokset yderligere uge for uge, og i fredags var seertallet lige godt 1,6 millioner. Dermed blev ’X Factor’ det mest sete fredagsunderholdningsprogram på DR1 i over 12 år.

Man skal helt tilbage til 24. november 1995 for at finde en fredag med flere seere til DR1-underholdningen, og dengang var det Casper Christensen, der var seermagnet med ’Husk lige tandbørsten’, oplyser DR Medieforskning.


Fakta om sening af 'X Factor'


Så stor andel af befolkningen over 3 år har fulgt det første direkte ’X Factor’-show (bemærk: ikke det samme som share)

1. Danmark - 25 procent
2. Storbritannien - 21,6 procent
3. Colombia - 18,7 procent
4. Tjekkiet - 16,9 procent
5. Belgien - 15,6 procent
6. Holland - 14,1 procent
7. Australien - 11,0 procent
8. Rusland - 9 procent
9. Tyrkiet - 5,8 procent
10. Spanien - 5,7 procent


Funktioner

Printervenlig version








  · 2018
  · 2017
  · 2016
  · 2015
  · 2014
  · 2013
  · 2012
  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002