Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Velkommen til debatten
Kom med dine kommentarer!

     

Forum:
Fra:
Dato: 22-3-2010 15:06
Emne: Artikel: Men er DAB overhovedet en standard?

Der er mange - nærmest uendeligt mange - for-dårlige, for-ældede, for-dyre, for-ringe ting omkring DAB og - vil jeg tilføje - også omkring DAB+, at det bør medføre at DAB/DAB+ sendes på pension indenfor få år.

Men netop den manglende helt tidstro gengivelse kan mig bekendt ikke klandres DAB/DAB+ mere end alle andre standarder for digitale lydtransmission og digital dekomprimering af lyd.

Man kan ikke undgå en vis forsinkelse ved digitale signaler, især ikke hvis man ønsker meget robuste signaler og en høj kapacitet.

Et andet, men lignende timing problem er synkronisering af lyd og billede indenfor samme digital fjernsynskanal. Det er man først nu i gang med at løse og jeg skal medgive, at der her også er en lang signalvej udover problemer ved selve modtagelsen.

Det er imidlertid helt ude i hampen blot, at tænke på at fastfryse modtager-elektronikken - sådant har ingen gang på jorden.

Folk, der som denne nordmand har en meget RIMELIG klage, skulle holde sig til at KLAGE - HØJLYDT - og forlange en løsning.
Og så overlade det til andre - med forstand på slige sager - at udtænke en holdbar løsning og skrive en standard derfor.

Det kan i fremtiden nok blive nødvendigt, at både lyd og billede ikke blot er i sync, men faktisk udsendes fra alle modtagere helt samtidigt dvs i sync. med den globale tid (GMT/UTC). (men det er meget lettere sagt end gjort)

Jeg er pt. selv lidt involveret i en nyindretning af en mindre bolig, hvor der ønskes og sikkert kommer 3 fjernsyn fordelt på to stuer og et køkken - uden døre imellem. Hvis apparaterne ikke er synkrone, vil tv-lyden have samme problem som normandens DAB, hvis man henter al lyd fra det ene fjernsyn, så vil de to andre fjernsyn nok få lipsync problemer.

Det hele bunder i, at man tænker i EN radio og ET fjernsyn - hvor vi allerede længe har været på vej mod 'tv i alt', 'radio i alt', men vi kun har tænkt og talt om 'IT i alt'.

Lars :)
Kommentar til artikel: http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=17118




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -