Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Velkommen til debatten
Kom med dine kommentarer!

     

Forum:
Fra:
Dato: 22-2-2010 11:45
Emne: RE: Artikel: DR og Keld Heick forsones på P5

Hej Stig (og resten af radiobranchen) - OG Nils

Hvis du bruger en SERIØS bil-handler, finder han ud af hvilke muligheder du har, for at lytte DAB i bilen.
Pioneer har så vidt jeg er orienteret foreløbigt fravalgt DAB i deres sortiment. Men selv JVC (billigt-mærke i autoradioer) laver DAB-modtagere...

Det skal bemærkes at flere bilmærker til stadighed benytter sig af specialstørrelser, hvor autoradioen skal være.
Det betyder at eksempelvis Peugeot typisk får større mulighed for SELV at sælge en radio til kunden - og det betyder at kundens muligheder for at vælge en billig løsning bliver væsentligt mindre.
Dermed KAN det være en blive en dyr omgang, at skulle have DAB i bilen.

Men det berettiger efter min mening ikke Nils i at skælde ud på program-udbyderen (i dette tilfælde DR).
De har jo reelt set bare lavet et programtilbud, som han er tilfreds med. Der er bare andre ting der gør, at han ikke er helt tilfreds.

Jeg maler lige et andet billede:
Det svarer det til at en familie flytter fra eksempelvis Hillerød til Stege - og nu kan de ikke forstå, at de ikke kan lytte til Radio Hillerød. De ved jo at radioen sender, men de kan bare ikke modtage den (jeg ved godt at der ikke er noget der hedder Radio Hillerød. Men nu er der ingen, der føler sig "truffet").

Så havde jeg egentligt skrevet en lang svada om FM-båndet, om radiofolkets evindelige skælden ud - især her på hjemmesiden - og så om et par andre bolde jeg ville have sendt i luften. Men det blev af tidsmæssige årsager lidt usammenhængende.

Så ud over at give Stig ret i at DAB-kvaliteten godt kunne være bedre når man hører det på sine store stuehøjttalere (min. MP3-192 kbps, så det er bare lidt bedre end FM), har jeg besluttet mig i stedet blot at skrive følgende til den samlede branche:

HVOR DER ER HINDRINGER ER DER MULIGHEDER... Se efter mulighederne!

Skriv dette på en seddel og tag den frem når der kommer en sur arbejdssituation. Min seddel hænger på firmaets fælles opslagstavle. Så ser vi den alle lige inden vi sidder os godt til rette ved skrivebordet - og jeg tror på at vi sidder med fødderne oppe på bordet lidt længere end vores konkurrenter (hvis I forstår...)
Tag evt. en kopi af sedlen, for sætningen kan også tit bruges hjemme.

-

[Den 21-2-2010 23:29 skrev Stig :
----------------------------------------

Jo, der ER glimrende plads på FM-båndet. Et politisk flertal har blot besluttet, at pladsen ikke skal udnyttes effektivt - fordi man hellere vil satse på DAB/DAB+.

Det er måske svært at sige, hvad der er specielt og hvad der ikke er specielt. Men DAB er i hvert fald ikke den normale måde, at lytte radio på. Over 90 pct. af al radiolytning i Danmark sker fortsat på FM.

Og når du skriver, at "stort set alle producenter/mærker indenfor comsum-auto-audio-udstyr laver i dag radioer med både FM- og DAB-modtager" - så er det jo løgn. Der er fx kun få DAB-radio i bilerne. Den eneste niche, hvor DAB er udbredt er køkkenradioer og måske også clock-radioer.

Jeg kender ikke tallet for Danmark, men i UK (Storbritannien og Nordirland), hvor DAB er mest fremme, blev der sidste år solgt 3 gange så mange FM-radioer som DAB-radioer. Og så er FM-modtagere i mobiltelefoner ikke engang talt med.

Og netop mobiltelefoner og diverse gadgets har ofte FM-radio inkluderet. Ingen har DAB. Fordi: DAB er en forældet standard, som dels kun opnåede lidt udbredelse i tre lande på kloden, og dels fordi DAB om ikke så mange år vil blive erstattet af et andet system: DAB+, som måske / måske ikke vil få lidt mere udbredelse.

Mvh
Stig



[Den 21-2-2010 21:00 skrev - :
----------------------------------------
Hej Nils

Du skriver bl.a. at det er uretfærdigt at du skal ud og købe en speciel radio, for at modtage P5. Desværre er der på FM-båndet ikke plads til flere radiokanaler.

Men SÅ speciel en radio det nu ikke længere. Som tidligere sælger af den slags udstyr, kan jeg fortælle dig at stort set alle producenter/mærker indenfor comsumer-auto-audio-udstyr laver idag radioer med både FM- og DAB-modtager.
]
]
RE: Artikel: DR og Keld Heick forsones på P5
- , 22-2-2010 11:58
RE: Artikel: DR og Keld Heick forsones på P5
- , 22-2-2010 13:12




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -