Radio gør noget for musikken
Torsdag 31. januar 2002
Af Stig Hartvig Nielsen

Debutbandet Saybia (billedet) fra Nyborg er strøget direkte til tops på den officielle danske salgshitliste efter at have solgt næsten 3 gange flere cd'er end såvel Anastacia og Kim Larsen - uden brug af tv-reklame. Saybia er vindere af P3-prisen og er blevet spillet særdeles flittigt på P3 i det sidste halve år – bl.a. som Ugens Uundgåelige.

"Det er glædeligt, at Saybia beviser at talent, heftig turne-virksomhed og radio airplay stadig kan være vejen til hitlistens top. I de seneste år har topsælgerne alle været tv-annonceret, men jeg synes at det er en glædelig ændring, som egentlig begyndte da Tim Christensen solgte uden tv" siger DR´s musikredaktør Eik Frederiksen.

"Det er sundere for musikken, at den kommer frem via radio og på basis af turnéer. Det er billigere for pladeselskaberne og ER mere på musikkens end marketingsvilkår" mener Eik Frederiksen.

Saybia blev i starten kun spillet på P3, men nu spilles gruppen også på P4 og en mængde større kommercielle
radioer som The Voice og ANR.

Saybia har solgt op imod 10.000 cd’ere på en uge, og cd’en er nu i restordre pga. mange genbestillinger fra butikkerne.