DAB-kanaler har bidt sig fast
Torsdag 23. april 2009
Af Stig Hartvig Nielsen

En fjerdedel af den voksne befolkning i Danmark benytter sig af et digitalt radiotilbud - på DAB eller på nettet - i løbet af én uge. Fire kanaler har et ugentligt lyttertal på over 100.000: DR Hit, DR P4 Danmark, DR Boogieradio og DR Dansktop.

I alt 1.132.000 lyttere - eller 24.4 procent af befolkningen på 12 år og derover - lytter til radio på DAB og/eller på nettet. Det oplyser MediaWatch.

Det er især DR Hit, der kommer i kontakt med mange danskere. I løbet af en uge har kanalen 221.000 lyttere.

I den aktuelle kritik af DRs dækning af dansktopmusikken på FM-kanalerne - eller snarere mangel på samme - er det værd at bemærke, at P4 Danmark (der af og til spiller dansktopmusik) har 153.000 ugentlige lyttere, og dermed er næststørste 'digitale' radiokanal.

Hele 133.000 lyttere, hvilket svarer til ca. 3 procent af den voksne befolkning, lytter til DR Dansktop i løbet af en uge. Næppe et helt tilfældigt tal, mener MediaWatch og henviser til TV 2, der oplyser at dansktopmusikken udgør omkring 4-5 procent af det samlede musiksalg i Danmark.


Digital radio - ugentlig nettodækning

DR Hit 221.000
DR P4 Danmark 153.000
DR Boogieradio 136.000
DR Dansktop 133.000
DR Klassisk 90.000
DR Rock 83.000
DR Nyheder 75.000
DR P5000 69.000
DR Pop DK 60.000
DR Jazz 45.000

Der er tale om den gennemsnitlige ugentlige dækning i 2009 indtil nu (uge 1-16) iflg. TNS Gallup Radio-meter. DR Oline er udeladt, fordi målgruppe ikke måles, og DR Politik, som ikke altid sender, er heller ikke med.