På baggrund af en række alvorlige overtrædelser af reglerne for lokalradioers sendevirksomhed vil Telestyrelsen nu gennemføre en kampagne over de 320 lokalradioer for at få dem til at forstå, at reglerne om sendestyrke ikke er lavet for sjov. Det oplyser underdirektør Michael Henneberg Pedersen, Telestyrelsen til Ritzau.
Udover den tidligere omtalte sag mod Radio Mojn (radionyt.com 23. marts) oplyser Telestyrelsen at der har været tre tilfælde i år, hvor signaler fra lokalradioer har forstyrret instrumentlandingssystemet ILS, som fly benytter ved landing i usigtbart vejr. Et af eksemplerne stod Radio Midtjylland for den 23. marts, og den resulterede i nogle timers landingsforbud i Karup for visse fly. Ifølge nyhedsmagasinet Ingeniøren var der 13 tilfælde sidste år, men de 12 var forstyrrelse af kommunikationen mellem piloten og flyvelederen på jorden. Statens Luftfartsvæsen (SLV) betragter sagerne med stor alvor, da de kraftige radiosignaler i yderste konsekvens kan være til fare for flyvesikkerheden, skriver Ritzau videre. Kommercielle rutefly har dog alle udstyr, der beskytter ILS'en mod radioforstyrrelser, men Flyvevåbnets fly og mindre avanceret udstyrede privatfly er ikke så godt udrustet. I et forsøg på at mindske risikoen for uheld forårsaget af interferens besluttede den internationale flyorganisation ICAO allerede i midten af 90’erne, at alle fly skulle udstyres med FM-immunt radioudstyr, skriver Ingeniøren. Først efter gentagne udskydelser blev kravet gennemført 1. januar i år. Ingeniøren undlader dog at gøre opmærksom på, at Telestyrelsen har givet adskillige dispensationer til, at der i fly fortsat anvendes gammelt udstyr, der ikke er FM-immunt. Disse dispensationer er ganske vist tidsbegrænsede og gælder, så vidt radionyt.com erfarer, kun frem til midten af 2001. Læs artiklerne fra Ingeniøren her: www.ing.dk/arkiv/010330/flysikker.html |