Hver eneste gang, DR har haft dansktopmusikken som en del af profilen, har det sjovt nok haft en stor virkning med opblomstring for kunstnerne. Det siger projektforsker ved Dansk Folkemindesamling Henrik Smith-Sivertsen til Ekstra Bladet i dag.
"Med Dansktoppen fik musikken et stort boom fra 1968-77, Jørn Hjorting-perioden. Så fulgte trange år, hvor det forvandlede sig til undergrundsmusik i Jylland på kassettebåndoptagere. De store pladeselskaber satsede ikke på den slags. Men hver eneste gang, Danmarks Radio har haft musikken som en del af profilen, har det sjovt nok haft en stor virkning med opblomstring for kunstnerne." Sådan siger Henrik Smith-Sivertsen, der som projektforsker har skrevet en ph.d.-afhandling om slagermusikkens historie og har forsket i nutidens dansktopmusik.
I de senere år har DR stort set ikke spillet dansktopmusik. Genren er gemt væk på en nichekanal, der udsendes på DAB og på internettet.
"KODA har lige offentliggjort, hvor meget dansk musik der blev spillet i radioen i 2008. Ikke overraskende fylder dansksproget musik ikke ret meget hverken hos Danmarks Radio og i særdeleshed ikke på de kommercielle radioer," siger slager-professoren til Ekstra Bladet.
Han peger på, at Sverige hele tiden har været et hestehoved foran Danmark, når det handler om slagermusik. Det skyldes ikke mindst, at man her lancerede Svensktoppen allerede i 1962.
Henrik Smith-Sivertsen mener, at det er svært at sige, hvordan fremtiden er for dansktopmusikken.
For et års tid siden ville han have vurderet, at dansktoppen var en dødssejler på vej ud. Det siger han ikke mere - bl.a. pga. Ekstra Bladets interesse for sagen og også fordi der er kommet politisk interesse for genren og DRs manglende lyst til at spille dansktop.
"Hvis DR opprioriterer dansktop-musikken og ikke betragter den som ekstrem-musik, så får vi en opblomstring igen," slutter Henrik Smith-Sivertsen.
Ekstra Bladet, hvis chefredaktør Jan Jensen, mener at dansktopmusikken alt for længe har levet en pariatilværelse i DR, vil i hele juli måned sætte fokus på genren. Avisen vil vise, at mediebaronerne tager fejl. Hver uge vil Ekstra Bladet rapportere fra markedspladser og kroer, hvor danskere samles for at lytte og danse til alle de kendte numre. Derudover vil man lade læserne finde de populæreste dansktop-numre og udgive disse numre på en cd.
"Den cd vil blive så god og populær, at Danmarks Radio vil overveje at give et afslag på licensen for at få lov til at spille den igen og igen. Vi vil overveje at give dem lov, for især dér fortjener dansktoppen også at blive sluppet løs," hedder det fra Ekstra Bladets chefredaktør. |