Lars Wolf fra Radio Limfjord har rejst spørgsmålet om statistisk validitet i forbindelse med måling af Radio Limfjord i Gallup Lokalradio Index. Direktør for TNS Gallup, Morten Kromann-Larsen (billedet) siger, at der er aftalt en minimum målgruppestørrelse på 70, så i den sammenligning er de 422 gennmførte interview i Radio Limfjords dækningsområde (1. halvår 2008) ikke så ringe endda. Selv om Skive trækkes fra, er der gennemført 270 interview.
Morten Kromann-Larsen siger i en kommentar:
"Som skrevet står gennemfører TNS Gallup mindst 204 interview i Radio Limfjords dækningsområde per kvartal (heraf 75 i Skive - det skal nævnes, at Radio Limfjord selv har defineret det dækningsområde, hvor TNS Gallup stiller spørgsmål om lytning), men af hensyn til netop den statistiske sikkerhed rapporteres der ikke kvartalstal for nogen radioer i Gallup Lokalradio Index.
Alle radiostationer rapporteres på halvårsniveau, hvilket for Radio Limfjords vedkommende betyder, at radioens lyttertal for 1. halvår 2008 på 47.000 ugentlige lyttere er baseret på 422 gennemførte interview (270 eksklusive Skive). Til sammenligning kan det nævnes, at der i samarbejdet omkring de landsdækkende paneler Gallup TV-Meter og Gallup Radio-Meter er aftalt en minimum målgruppestørrelse på 70, så i den sammenligning er 270 eller endog 422 gennmførte interview i dækningsområdet ikke så ringe endda! Med hensyn til den anførte pris er det relevant at tilføje, at den dækker måling af to radiostationer (Radio Limfjord og Limfjord Plus) samt abonnement på softwaren SuperNova med fri data adgang til alle oplysninger i Gallup Lokalradio Index. Afslutningsvist kan det tilføjes, at Gallup Lokalradio Index er en integreret del af det samlede aftalekompleks, der siden januar 2008 har eksisteret mellem DR, Radioerne, SBS Radio (inkl. Nova FM), Talpa Radio og TNS Gallup." |