Radionyt.comRadionyt.com
Radionyt.com

RSS


banner
banner banner
banner banner
banner banner
banner

banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner
banner

 


Radio 2 skruer op for rocken
Tirsdag 16. januar 2007
Af Stig Hartvig Nielsen
 
Radio 2 har gennem de seneste måneder arbejdet intenst med musikformatet i ønsket om at blive en musikkanal, der i højere grad fokuserer på rockpop for det voksne publikum - i stedet for soft og mainstream, som hidtil har været Radio 2's format og profil. Det oplyser Radio 2.
Radio 2 gennemførte i efteråret en stor markedsundersøgelse og fandt ud af, at det ville være gavnligt, hvis musikprofilen på Radio 2 blev lidt mere unik. Det fortæller musikchef for Radio 2, Marcel Juul Østergreen til radionyt.com. Han regner med at TV 2 Radio vil blive meget bred i sin musikprofil og Radio 100FM spiller også meget bredt. Samtidig har 100FM lanceret en egentlig softkanal. Dermed var der ikke meget idé i at Radio 2 fortsatte med at satse på soft og mainstream.

Radio 2 fandt, at der i stedet var et stigende behov for en radiostation, der spiller rockpop. "En station, der henvender sig til den voksne lytter - der spiller musik vi kender, men også musik med lidt kant", udtaler musikchefen.

"Vi har flyttet os en hel del, og har nu filtreret al rendyrket pop ud, men bevarer stadig rock-poppen og den mere rene rock", forklarer Marcel Juul Østergreen. "Det betyder, at vi vinker farvel til artister som Celine Dion, Whitney Houston og Mariah Carey, men samtidig siger goddag til navne som Metallica, Def Lepard og Led Zeppelin. Og der er også plads til spændende nyere navne som The Feeling, Nickelback og Kelly Clarkson".

Radio 2 vil fortsat spille musik fra 80'erne, 90'erne og i dag - samt nogle få afstikkere til 70'erne.

Processen er dog ikke helt færdig, erkender Marcel Juul Østergreen, efter at radionyt.com har konstateret, at Radio 2 bl.a. har spillet ABBA og andre bløde popnumre tirsdag formiddag. Han satser på, at man er færdige i løbet af 1-2 uger. "Det handler også om ikke at sparke alle lytterne væk og derfor er der tale om en glidende overgang", siger han.

En del af de faste Radio 2 lyttere vil "søge andre græsgange" - og Radio 2 bliver dermed nød til må tiltrække nye lyttere. En del af lytterne skal simpelthen skiftes ud. Marcel Juul Østergreen regner med, at der skal gå mellem 6 og 9 måneder før man kan vurdere, om ændringen af musikprofilen er blevet en succes eller fiasko.



Funktioner
Din kommentar
Printervenlig version




  · Ingen ledige job netop nu



  · 2011
  · 2010
  · 2009
  · 2008
  · 2007
  · 2006
  · 2005
  · 2004
  · 2003
  · 2002
  · 2001



  · Nye tilbud for døve
  · TV 2 får ny formand
  · TV 2 med stort overskud
  · 'Badehotellet' får endnu en sæson
  · DR fejrer kronprins Frederiks 50 års dag
  · Nyt boligprogram på TV 2 Fri
  · Regeringen og DF vil skære DR med 20 procent og afskaffe licensen
  · Palle Kjærulff-Schmidt er død
  · Ny sæson af 'Hjem til gården' på TV 2
  · Felix Smith vært på nyt TV 2-haveprogram



  · -